Kwaliteitsbepaling competentie belevingsschaal voor kinderen gebruikmakend van item respons theorie

Egberink, I.J.L. (2005) Kwaliteitsbepaling competentie belevingsschaal voor kinderen gebruikmakend van item respons theorie.

[img]
Preview
PDF
692kB
[img] Microsoft Word
4MB
Abstract:De kwaliteit van de subschalen Schoolvaardigheden, Sportieve vaardigheden en Gevoel van Eigenwaarde van de Competentie BelevingsSchaal voor Kinderen (CBSK) zijn onderzocht met Item Response Theorie (IRT); dat wil zeggen met het parametrische Graded Respons Model (GRM) en het nonparametrische Model van Monotone Homogeniteit (MMH). Wanneer het GRM wordt toegepast blijkt dat het model fit bij de data, hoewel de resultaten zijn gebaseerd op een kleine steekproef en dus voorzichtig moeten worden geïnterpreteerd. Uit de nonparametrische IRT analyse blijkt dat ‘Gevoel van Eigenwaarde’ de beste schaal is en dat er vraagtekens zijn bij de monotonie en unidimensionaliteit van ‘Sportieve vaardigheden’. Het onderzoek naar de samenhang tussen persoonlijkheid en zelfbeeld van kinderen tussen de 8 en 12 jaar liet zien dat met name de persoonlijkheidstrekken Inadequatie en Volharding een grote invloed hebben op het zelfbeeld
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:77 psychology
Programme:Psychology BSc (56604)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/58738
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page