University of Twente Student Theses
Effecten van formaliteit van mentoring en het leerklimaat op self efficacy en organisatiebetrokkenheid.
Bruin, Arthur de (2007) Effecten van formaliteit van mentoring en het leerklimaat op self efficacy en organisatiebetrokkenheid.
PDF
376kB |
Abstract: | Dit artikel presenteert een onderzoek naar de effecten van de formaliteit van een HRD interventie en het leerklimaat op self efficacy en organisatiebetrokkenheid. Om te komen tot een operationalisering van formaliteit is de formaliteitsSchaal (FS) als meetinstrument ontwikkeld en getest door 38 trainees uit een mentoringprogramma van een internationale bank. Factoranalyse van de uitkomsten van de FS toont aan dat onderliggende attributen van mentoring kunnen worden geclassificeerd in acht componenten. Naast de ontwikkeling van de FS vragenlijst is onderzocht welke effecten deze formaliteit van mentoring heeft op self efficacy en organisatiebetrokkenheid. De eerste twee hypothesen veronderstelden dat een hogere formaliteit van mentoring leidde tot een lagere self efficacy en organisatiebetrokkenheid. Ook werd door een derde en vierde hypothese onderzocht of leerklimaat als moderator invloed uitoefent op self efficacy en organisatiebetrokkenheid. In de analyse is gecontroleerd voor leeftijd, de lengte van dienstverband en leeftijd. Resultaten toonden aan dat de mate van formaliteit van mentoring een negatieve invloed heeft op self efficacy, wanneer er niet wordt gecontroleerd voor lengte van dienstverband en leeftijd. Resultaten lieten verder zien dat leerklimaat geen moderator is maar een directe, positieve invloed uitoefent op de mate van self efficacy en organisatiebetrokkenheid onder trainees. |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 77 psychology |
Programme: | Psychology MSc (66604) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/58750 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page