University of Twente Student Theses

Login

Effecten van formaliteit van mentoring en het leerklimaat op self efficacy en organisatiebetrokkenheid.

Bruin, Arthur de (2007) Effecten van formaliteit van mentoring en het leerklimaat op self efficacy en organisatiebetrokkenheid.

[img] PDF
376kB
Abstract:Dit artikel presenteert een onderzoek naar de effecten van de formaliteit van een HRD interventie en het leerklimaat op self efficacy en organisatiebetrokkenheid. Om te komen tot een operationalisering van formaliteit is de formaliteitsSchaal (FS) als meetinstrument ontwikkeld en getest door 38 trainees uit een mentoringprogramma van een internationale bank. Factoranalyse van de uitkomsten van de FS toont aan dat onderliggende attributen van mentoring kunnen worden geclassificeerd in acht componenten. Naast de ontwikkeling van de FS vragenlijst is onderzocht welke effecten deze formaliteit van mentoring heeft op self efficacy en organisatiebetrokkenheid. De eerste twee hypothesen veronderstelden dat een hogere formaliteit van mentoring leidde tot een lagere self efficacy en organisatiebetrokkenheid. Ook werd door een derde en vierde hypothese onderzocht of leerklimaat als moderator invloed uitoefent op self efficacy en organisatiebetrokkenheid. In de analyse is gecontroleerd voor leeftijd, de lengte van dienstverband en leeftijd. Resultaten toonden aan dat de mate van formaliteit van mentoring een negatieve invloed heeft op self efficacy, wanneer er niet wordt gecontroleerd voor lengte van dienstverband en leeftijd. Resultaten lieten verder zien dat leerklimaat geen moderator is maar een directe, positieve invloed uitoefent op de mate van self efficacy en organisatiebetrokkenheid onder trainees.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:77 psychology
Programme:Psychology MSc (66604)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/58750
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page