De meerwaarde van Human Resource Management binnen MKB bedrijven in de reclame en communicatie sector

Arik-Erdinc, T. (2007) De meerwaarde van Human Resource Management binnen MKB bedrijven in de reclame en communicatie sector.

[img]
Preview
PDF
371kB
[img] Microsoft Word
1MB
Abstract:In deze studie wordt onderzocht in hoeverre de percepties over de organisatiestrategie en het verwacht medewerker rolgedrag overeenkomen met de gevoerde organisatiestrategie en het verwachte rolgedrag door de werkgever. Tevens wordt onderzocht in hoeverre de genoemde verbanden samenhangen met de congruentie tussen organisatiestrategie en verwacht medewerker rolgedrag, de invloed hiervan op HRM uitkomsten als o.a. betrokkenheid en verloopgeneigdheid en of hierbij de sterkte van het organisatieklimaat een rol speelt. Uit dit onderzoek lijken zich deze verbanden voor te doen. De congruentie tussen organisatiestrategie en verwacht medewerker rolgedrag en de congruentie tussen gevoerde strategie en waargenomen strategie lijken vooral invloed te hebben op de volgende HRM uitkomsten: self-efficacy, betrokkenheid bij eigen werk en innovatief werkgedrag. De fit tussen verwacht medewerker rolgedrag en perceptie hiervan lijken vooral samen te hangen met de betrokkenheid bij eigen werk en innovatief werkgedrag van werknemers. De sterkte van het organisatieklimaat speelt hierbij een belangrijke rol, want uit dit onderzoek blijkt dat hoe sterker het organisatieklimaat is, des te beter zijn de verschillende fitmaten. Binnen het bedrijf “druck04” lijkt geen goede afstemming aanwezig te zijn tussen de gevoerde strategie en de perceptie van de organisatiestrategie door de werknemers. De gevoerde organisatiestrategie dient beter naar de werknemer te worden gecommuniceerd. Het is van belang om de sterkte van het organisatieklimaat te verbeteren. Hierbij speelt duidelijke communicatie binnen het bedrijf een belangrijke rol. Een ander belangrijk aandachtspunt binnen het bedrijf “druck04” is de relatief hoge resistentie tegen verandering te zijn. Dit kan worden verminderd door medewerkers mogelijkheden voor eigen inbreng en persoonlijke ontwikkeling te bieden.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:77 psychology
Programme:Psychology BSc (56604)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/58769
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page