University of Twente Student Theses

Login

De relatie tussen strategie en organisatieklimaat op het strategisch gedrag van medewerkers : het belang van fit en commitment

Molenaar, D. (2009) De relatie tussen strategie en organisatieklimaat op het strategisch gedrag van medewerkers : het belang van fit en commitment.

[img] PDF
359kB
[img] Microsoft Word
584kB
Abstract:Eerder onderzoek heeft aangetoond dat prestatie van een organisatie verhoogd kan worden door bepaalde combinaties van organisatiestrategie, die in grote lijnen aangeeft wat de activiteiten en beslissingen van een organisatie zijn (Gibcus & Kemp, 2003), en organisatieklimaat, dat is de algemene perceptie van de werknemers over de organisatie in termen van ontwikkeling, procedures, beleid en routines (Schneider, 1990). Deze combinaties worden in dit onderzoek als fit benoemd. Dit onderzoek tracht de vraag te beantwoorden of bij midden- en kleinbedrijf (MKB) een fit tussen strategie en het organisatieklimaat tot grotere strategische gedragingen van de medewerker kunnen leiden. Het idee van strategisch gedrag als indicator voor prestatie van een organisatie stamt van Robinson en Pearce (1988), die vonden dat eenduidige strategisch oriëntatie van de werknemers op bijvoorbeeld innovatie, tot grotere prestaties van de organisatie kunnen leiden. De strategische gedragingen worden gemeten in innovatie, kennisdelen, klantgerichtheid en commitment
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:77 psychology
Programme:Psychology BSc (56604)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/59087
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page