University of Twente Student Theses

Login

Talent gezocht! : kwantitatief onderzoek naar de factoren die een rol spelen bij het inzetten van arbeidsmarktcommunicatie om talent te werven

Hendrikx, A.-M. (2007) Talent gezocht! : kwantitatief onderzoek naar de factoren die een rol spelen bij het inzetten van arbeidsmarktcommunicatie om talent te werven.

[img] PDF
2MB
Abstract:Naar aanleiding van verschillende berichtgeving en onderzoeken is gebleken dat er een steeds grotere krapte ontstaat op de Nederlandse arbeidsmarkt. Door deze krapte wordt communicatie naar de arbeidsmarkt, genaamd arbeidsmarktcommunicatie, steeds intensiever. Bedrijven moeten meer moeite doen om talent aan te trekken. Arbeidsmarktcommunicatie kan gezien worden als een proces van continue uitwisseling van boodschappen tussen de werkgever en potentiële werknemer(s) en personen van instellingen die voor de organisatie van belang zijn, ten einde goed gekwalificeerde werknemers te werven en te binden. Arbeidsmarktcommunicatie is zowel extern als intern gericht. Externe arbeidsmarktcommunicatie richt zich op de potentiële werknemers, interne arbeidsmarktcommunicatie op de bestaande werknemers. In dit onderzoek ligt de focus op externe arbeidsmarktcommunicatie. Het doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in de factoren die belangrijk zijn voor het inzetten van arbeidsmarktcommunicatie. Uit onderzoeksliteratuur blijkt dat het corporate imago een belangrijke rol speelt bij het aantrekken van personeel. Een positief imago heeft namelijk een positieve invloed op het aantrekken van potentiële kandidaten. Verder komt uit onderzoek naar voren dat het corporate imago uit verschillende aspecten bestaat waarop hoger opgeleiden werkgevers beoordelen, zoals; afwisselend werk, salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden en doorgroeimogelijkheden. Daarnaast is uit onderzoeksliteratuur gebleken dat bij het zoeken naar een baan een fit tussen de persoon en de organisatie en tussen de persoon en de baan belangrijk is. Bij de fit tussen de persoon en de organisatie, genaamd person-organization fit gaat het om de overeenkomst tussen de waarden van de persoon en de waarden van de organisatie. De fit tussen de persoon en de baan kan worden opgedeeld in needs-supplies fit en demands-abilities fit. Needs-supplies fit ontstaat als een organisatie de behoeften, wensen en voorkeuren van een persoon kan bevredigen. Demands-abilities fit ontstaat als een persoon de benodigde capaciteiten, vaardigheden en ervaringen heeft om aan de eisen van de organisatie te voldoen. De vraag is op basis van welke fit werkzoekenden een baan selecteren. Verder is het bij arbeidsmarktcommunicatie essentieel om inzicht te hebben in het gebruik van zoekkanalen en middelen door werkzoekenden als ze op zoek gaan naar een baan.
Item Type:Essay (Master)
Clients:
Zandbeek Communication Group
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/59491
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page