University of Twente Student Theses

Login

Zo oud als je je voelt : onderzoek naar succesfactoren binnen de marketingcommunicatie gericht op de oudere consument

Koopman, B. (2008) Zo oud als je je voelt : onderzoek naar succesfactoren binnen de marketingcommunicatie gericht op de oudere consument.

[img]
Preview
PDF
800kB
[img] Microsoft Word
11MB
Abstract:De vergrijzing neemt overal ter wereld toe, ook in Nederland. In de marketing wordt de oudere doelgroep als belangrijk ervaren maar is men bang om te stigmatiseren. Een overzicht van de wetenschappelijke kennis op het gebied van ouderenmarketing ontbreekt. Het doel van deze studie is het vinden van goed onderbouwde succesfactoren binnen de seniorenmarketingcommunicatie. Het onderzoek bestaat uit twee studies. In studie één is via een ‘systematic review’ van 91 artikelen in kaart gebracht wat de huidige thema’s in de wetenschap zijn als het gaat om ouderenmarketing. Het resultaat is zes thema’s van onderzoek. Vanuit deze zes thema’s zijn zeventien succesfactoren geformuleerd in het aanspreken van ouderen. Het grootste gedeelte van de studies gaat over het verschil in informatieverwerking tussen jongeren en ouderen. Het probleem met alle onderzoeken is het definiëren van het concept ‘oudere’. Leeftijdsgrenzen worden willekeurig gekozen en variëren tussen de 50 en 75 jaar. In studie twee zijn de zeventien succesfactoren via kwalitatieve interviews voorgelegd aan zowel ouderen als marketingprofessionals. Door deze interviews wordt meer duidelijk over de werking van deze succesfactoren in de praktijk. Een aantal succesfactoren wordt duidelijk herkent en naar een aantal is meer onderzoek nodig. Het concept ‘cognitieve leeftijd’ lijkt ten grondslag te liggen aan veel van de problemen die ervaren worden met ouderenmarketing. Mensen die zich jonger voelen dan dat ze zijn willen niet als ‘oudere’ of ‘senior’ aangesproken worden. Toch is cognitieve leeftijd als concept nog niet genoeg doorgrond en moet de wetenschap zoeken naar alternatieven. Daarnaast heb je in ouderenmarketing met een aantal tegenstrijdigheden te maken. Behalve een tegenstrijdigheid in gevoelsleeftijd en chronologische leeftijd is er ook een tegenstrijdigheid tussen wat ouderen vinden en wat ouderen doen. Tussen attitude en gedrag. Een betere doorgronding van deze tegenstrijdigheden kan helpen ouderenmarketing op een juiste manier toe te passen.
Item Type:Essay (Master)
Clients:
Keijzer Communicatie
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/59497
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page