Communicatie voor de bewuste stadsconsument : een overzicht van de voorkeuren voor productcommunicatie in een duurzame voedingswinkel

Havranek, C.A. (2008) Communicatie voor de bewuste stadsconsument : een overzicht van de voorkeuren voor productcommunicatie in een duurzame voedingswinkel.

[img]
Preview
PDF
1MB
Abstract:In deze scriptie wordt een blik geworpen op de bewuste stadsconsument van een moderne voedingsmiddelenwinkel. Er wordt beschreven welke vorm van communicatie over voedingsproducten op productniveau voor deze klant het meest geschikt is. Voor een goede werking dient de communicatie aan te sluiten bij de waarden van de consument. Er is in deze scriptie onderzoek gedaan naar het soort communicatie dat deze consument graag tegenkomt in een voedingswinkel. De probleemstelling luidt: Welke communicatievorm is het meest geschikt voor de bewuste stadsconsument in een moderne voedingsmiddelenwinkel? Om hier een antwoord op te krijgen is er een enquête afgenomen onder 97 bezoekers bij Marqt, een nieuw soort verswinkel aan de Overtoom in Amsterdam. Deze moderne versmarkt is gericht op kwalitatief goed, lekker en gezond eten. Marqt verkoopt met name biologisch voedsel en heeft verschillende partners uit de nabije omgeving, die hun producten in de winkel aanbieden. De winkel heeft een specifieke klantenkring. Allereerst is het profiel van deze bewuste stadsconsument onderzocht. Deze is hoog opgeleid en voornamelijk tussen de 20 en 50 jaar oud. Hij is gezondheid‐ en milieubewust en erg betrokken bij de producten in de winkel. Hij koopt ervaringsgericht en heeft behoefte aan informatie over de producten. Voor het onderzoeken van gepaste communicatie werd een verdeling gemaakt tussen consumenten met voornamelijk utilistische motieven en consumenten met meer hedonistische motieven voor hun koopgedrag. Uit het onderzoek blijkt de bewuste stadsconsument met name utilistische motieven te hebben, ofwel te streven naar gezondheid van mens en milieu op lange termijn. Hij ziet het liefste communicatie in de vorm van een utilistisch ken‐ en keurmerk. Daarnaast is er de meer hedonistische consument, welke met name impulsief plezier op de korte termijn nastreeft en consumeert voor de ervaring zelf. Deze consument ziet graag een 'Ik Kies Bewust' keurmerk bij de producten en wordt graag geprikkeld met belevingsgerichte communicatie. De communicatie bij voedingsproducten voor de bewuste stadsconsument dient dus plaats te vinden in de vorm van een korte, duidelijke tekst, of via een keurmerk. De communicatievariant dient aan te sluiten bij diens motieven.
Item Type:Essay (Master)
Clients:
Marqt
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/59505
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page