University of Twente Student Theses

Login

Macht zonder woorden! : een onderzoek naar de toepassing van het verticaliteitsschema in advertenties

Bontekoe, F. (2009) Macht zonder woorden! : een onderzoek naar de toepassing van het verticaliteitsschema in advertenties.

[img]
Preview
PDF
2MB
[img] Microsoft Word
2MB
Abstract:In twee studies is onderzocht of het verticaliteitsschema, toegepast in advertenties, van invloed was op de productevaluatie van zowel een mascara als een lipstick. Het verticaliteitsschema is een image schema dat gebaseerd is op de ruimtelijke oriëntatie hoog-laag. Herhaalde blootstelling aan verticaal georiënteerde objecten zoals bomen, wolkenkrabbers en ouders waar tegenop gekeken wordt, zou mensen aanzetten tot het ontwikkelen van gedeelde associaties tussen verticaliteit en de notie van dominantie en macht. Verwacht en gevonden werd dat wanneer gebruik gemaakt werd van het verticaliteitsschema (verticale strepen, verticale oriëntatie) in een advertentie voor een mascara dat de mascara meer dominantie en macht uitstraalde dan wanneer gebruik werd gemaakt van horizontale strepen en een horizontale oriëntatie van de mascara. Daarnaast werd gevonden dat het interactie-effect tussen sociale dominantie en achtergrond op prijs gemedieerd werd door de macht die de mascara uitstraalt. In de tweede studie is gekeken of het verticaliteitsschema toegepast in concrete vorm ook leidt tot het uistralen van meer macht van de advertentie en het geadverteerde product. Wederom werd gevonden dat ook in concrete vorm, door middel van een wolkenkrabber, het verticaliteitsschema leidt tot het meer uitstralen van macht. Daarnaast werd verwacht en gevonden dat proefpersonen, die vooraf blootgesteld werden aan een prime met macht gerelateerde woorden, de advertentie en het product machtiger en dominanter beoordeelden dan wanneer zij niet aan deze prime waren blootgesteld. Samengevat laten de gevonden resultaten zien dat het verticaliteitsschema toegepast in advertenties leidt tot het meer uitstralen van macht en dominantie van zowel de advertentie als het geadverteerde product.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/59509
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page