University of Twente Student Theses

Login

Het effect van sociale cues op vertrouwen in een online forum

Dijk, H.P.T. van (2009) Het effect van sociale cues op vertrouwen in een online forum.

[img] PDF
983kB
Abstract:Sinds de opkomst van het Internet zijn er talloze mogelijkheden ontstaan voor het leggen en onderhouden van sociale contacten. Veel Internetgebruikers sluiten zich aan bij een online gemeenschap (online community). Er bestaan veel verschillende vormen van online gemeenschappen. Een aantal voorbeelden hiervan zijn chatrooms, forums, blogs en wiki’s. Een bindende factor van een gemeenschap zijn bijvoorbeeld een ziekte, maar ook een bepaalde hobby, interesse, woonplaats of behoefte aan sociaal contact. Online gemeenschappen kunnen sterk van elkaar verschillen, maar bevatten ook eigenschappen die met elkaar overeenkomen. Lazar & Preece (2002) onderscheiden een aantal karakteristieken van een online gemeenschap: (1)er bestaat een gedeeld doel, (2)er is sprake van interactie tussen personen die verschillende rollen kunnen aannemen, (3)een vastgesteld beleid geldt als leidraad voor de interactie en (4)er gelden sociale normen die gebaseerd zijn op folklore en rituelen. Een forum (discussion board) is één veel voorkomend voorbeeld van een online gemeenschap. Een forum is vanaf zijn intrede op het Internet weinig veranderd. Het is een eenvoudige manier om met leden uit een online gemeenschap in contact te komen of hulp te ontvangen wanneer men een vraag heeft of met een probleem zit (Harman & Koohang, 2005). Het gebruik van forums is de laatste vijf jaar sterk gegroeid. Populaire voorbeelden van Nederlandse forums zijn Smulweb (www.forum.smulweb.nl), Tweakers (www.tweakers.net) en Fok (http://forum.fok.nl). Deelname aan een forum kan leiden tot een sterkere cohesie binnen een forumgroep (Marra, Moore & Klimczak, 2004). Yoo & Alavi (2001) impliceren dat een groep met een sterke cohesie meer gemeenschappelijk is en er een hogere mate van persoonlijke interactie heerst onder zijn deelnemers. Onder gemeenschappelijk verstaan Yoo & Alavi (2001) het ontstaan van een ‘sociale identiteit’ door middel van gedeelde doelen en interesses. Een gemeenschappelijke omgeving en het gevoel van samenzijn spelen eeen belangrijke rol in het creëren van een sociale identiteit (Yoo & Alavi, 2001
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/59521
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page