University of Twente Student Theses

Login

Het effect van achtergrondmuziek en kleding van het verkooppersoneel op de waargenomen geloofwaardigheid en authenticiteit van het verkooppersoneel

Nikkels, I. (2009) Het effect van achtergrondmuziek en kleding van het verkooppersoneel op de waargenomen geloofwaardigheid en authenticiteit van het verkooppersoneel.

[img] PDF
730kB
[img] Microsoft Word
1MB
Abstract:In dit onderzoek is gekeken naar de invloed van achtergrondmuziek en de kleding van het verkooppersoneel op de waargenomen betrouwbaarheid, competentie, aantrekkelijkheid en authenticiteit van het verkooppersoneel door de consument. Daarnaast is er gekeken naar de effecten van achtergrondmuziek en kleding van het verkooppersoneel op de ervaren emoties van de consument, toenaderingsgedrag, aantrekkelijkheid van de winkelomgeving, koopintentie, herhaalbezoek en mond-tot-mondreclame. Ook is er aandacht besteed aan het psychologische proces dat daar aan ten grondslag ligt. Het veldexperiment heeft plaatsgevonden bij S.Oliver, een modewinkel voor zowel dames als heren in het centrum van Enschede. In deze studie is een 2x2x2 design gebruikt. Zowel muziek en aankleding van het verkooppersoneel zijn gemanipuleerd. Zowel sophisticated muziek als sophisticated kleding blijken te zorgen voor een hogere waargenomen geloofwaardigheid, competentie en authenticiteit van het verkooppersoneel door de consument. Voor recreatieve shoppers zijn er steeds terugkerende significante interactie effecten gevonden. Het blijkt dat wanneer het verkooppersoneel gekleed gaat in sophisticated kleding ongeacht de muziek dit lijdt tot de hoogste scores op betrouwbaarheid, competentie, aantrekkelijkheid en authenticiteit van het verkooppersoneel. Wanneer het verkooppersoneel gekleed gaat in non-sophisticated kleding in combinatie met non-sophisticated muziek vinden we de laagste scores op betrouwbaarheid, competentie, aantrekkelijkheid en authenticiteit. Deze conditie verschilt significant van de andere drie condities. Daarnaast leidt het draaien van zowel sophisticated muziek t.o.v. non-sophisticated muziek als het dragen van sophisticated kleding t.o.v. non-sophisticated kleding tot meer plezier en meer toenaderingsgedrag. De non-sophisticated muziekselectie en kleding zorgden voor meer arousal en meer dominance. Daarnaast leidt het draaien van sophisticated muziek t.o.v. non-sophisticated muziek tot een hogere waargenomen aantrekkelijkheid van de winkelomgeving. Deelnemers die bloot zijn gesteld aan de sophisticated kleding conditie beoordelen de winkelomgeving als meer aantrekkelijk dan de consumenten welke bloot zijn gesteld aan de non-sophisticated kleding conditie. Tenslotte blijkt dat deelnemers uit de sophisticated muziek conditie vaker aangeven dat ze van plan zijn vandaag iets te kopen, de winkel in de toekomst nogmaals te bezoeken en de intentie de winkel aan te bevelen aan vrienden en familie. Voor kleding geldt hetzelfde. De resultaten van dit onderzoek kunnen waardevol zijn voor managers van retailomgevingen. Onduidelijk is nog in hoeverre de resultaten te generaliseren zijn naar andere omgevingen zoals serviceomgevingen en online settings, wat kansen biedt voor toekomstig onderzoek
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/59525
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page