University of Twente Student Theses

Login

Battle of the Babes : de rol van HTW-ratio van vrouwelijke modellen en de HTW-ratio van vrouwelijke proefpersonen bij consumenten- en competitiegedrag

Fessem, I.P. van (2008) Battle of the Babes : de rol van HTW-ratio van vrouwelijke modellen en de HTW-ratio van vrouwelijke proefpersonen bij consumenten- en competitiegedrag.

[img]
Preview
PDF
1MB
[img] Microsoft Word
1MB
Abstract:In dit onderzoek stellen we dat de Hip-to-Waist-ratio (HTW-ratio) van een model in een advertentie en de HTW-ratio van vrouwelijke consumenten invloed heeft op het gevoel, consumentengedrag en competitiegedrag van vrouwen. In deze studie is, volgens verwachting, gevonden, dat, a) een advertentie met een aantrekkelijk (HTW-ratio van .7) model zorgt voor negatiever gevoel, meer jaloezie, lagere schatting van de kosten van het aangeprezen product en een lagere attitude ten opzichte van de advertentie. Bovendien b) is aangetoond dat dit effect sterker was voor aantrekkelijke (HTW-ratio van .7) vrouwen dan voor onaantrekkelijke (HTW-ratio van .9) vrouwen. Daarnaast c) vonden we dat dit effect generaliseerbaar is naar het competitiegedrag wat vrouwen vertonen ten opzichte van andere vrouwen, een advertentie met een aantrekkelijk (HTW-ratio van .7) model induceert namelijk sterker competitiegedrag bij aantrekkelijke (HTW-ratio van .7) vrouwen ten opzichte van willekeurige andere aantrekkelijke vrouwen. Voor onaantrekkelijke (HTW-ratio van .9) vrouwen en/of na het zien van een advertentie met een onaantrekkelijk (HTW-ratio van .9) model werd er geen effect gevonden
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/59528
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page