Wachten wordt leuk! : onderzoek naar de invloed van reclame en infotainment, in een stationsomgeving, op wachttijdbeleving

Kramer, J. (2009) Wachten wordt leuk! : onderzoek naar de invloed van reclame en infotainment, in een stationsomgeving, op wachttijdbeleving.

[img]
Preview
PDF
3MB
Abstract:De afgelopen jaren heeft NS onderzoek laten uitvoeren naar verschillende vormen van infotainment op het station. Uit onderzoek naar de waardering van reclame op perronwanden in Tilburg (Boom, 2006) en onderzoek naar de waardering van het grote digitale scherm met infotainment op utrecht centraal blijkt reizigers positief reageren op het aanbieden van reclame en infotainment op het perron (Intomart GfK, 2009). Deze onderzoeksresultaten zijn aanleiding voor NS om meer inzicht te verwerven in de waardering van reclame en verschillende type infotainment op het perron. Daarnaast wil NS weten of en hoe het aanbieden van infotainment kan bijdragen aan de wachttijd- en stationsbeleving. Reizigers worden op het station regelmatig geconfronteerd met wachttijd. Wachten is niet leuk, veelal onvermijdelijk. Het wachten voor een dienst kan een breed scala aan negatieve reacties oproepen zoals; verveling, irritatie, angst en spanning. Deze negatieve emoties beïnvloeden de klanttevredenheid en evaluatie van de service kwaliteit (Pruyn & Smidts, 1998). Hoe langer iemand denkt te hebben gewacht, hoe ontevredener hij is over de service (Durrande-Moreau & Unsunier, 1999; Hui, Dube & Chebat, 1997). Om de objectieve wachttijd te verkorten en vertraging zoveel mogelijk te voorkomen heeft NS de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in treinen, spoorwegonderhoud en optimalisatie van de dienstregeling. De vraag rest wat NS kan doen om de gepercipieerde wachttijd positief te beïnvloeden. Het antwoord op deze vraag kan liggen in het inzetten van omgevingselementen (zoals reclame en infotainment) als afleider. Het inzetten van afleiders is namelijk een relatief gemakkelijke en goedkope manier om de wachttijd te managen en te veraangenamen. De onderzoeksvraag luidt dan ook: Hoe kan reclame en infotainment worden ingezet in een stationsomgeving om de wachttijd beleving positief te beïnvloeden?
Item Type:Essay (Master)
Clients:
NS Markt Onderzoek & Advies
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/59537
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page