Get the Mexxperience! : customization en communicatie toegepast op modewebsites

Koning, V. (2009) Get the Mexxperience! : customization en communicatie toegepast op modewebsites.

[img]
Preview
PDF
2MB
Abstract:In de modebranche is online winkelen nog niet populair. Consumenten ondervinden bij modewebsites nog steeds verschillende problemen. Consumenten missen de mogelijkheid om kleding te passen en aan te raken, hierdoor moeten traditionele e-retailers nieuwe technologieën toepassen om aan de eisen van de consument te blijven voldoen. Experience elementen met customization- en communicatiekarakteristieken, zoals een virtueel pasmodel en een communitie, kunnen de huidige beperkingen bij modewebsites verminderen en de populariteit van online winkelen in de modebranche verhogen. Het doel van deze studie is om de effecten van experience elementen op een modewebsite op het online consumentengedrag te meten. Verwacht werd dat de implementatie van experience elementen op een modewebsite zorgt voor een positievere merkbeleving, een hogere mate van winkelplezier en resulteert in hogere aankoopintenties. De bevindingen laten inderdaad zien dat de implementatie van experience elementen op een modewebsite zorgt voor een marginaal positievere merkbeleving en een hogere mate van winkelplezier, waarbij winkelplezier resulteert in hogere aankoopintenties. Tevens werd onderzocht in hoeverre experience elementen op een modewebsite verschillend beoordeeld worden door verschillende type consumenten. Consumenten kopen om verschillende reden kleding en winkelen met een verschillende motivatie. Toch blijkt uit de bevindingen dat er geen verschillend effect is op merkbeleving, winkelplezier en aankoopintenties bij consumenten met lage dan wel hoge self-monitoring en consumenten met zwakke dan wel sterke winkelmotivatie door de implementatie van experience elementen op een modewebsite. Overkoepelend kan worden vastgesteld dat experience elementen op een modewebsite voor een marginaal positievere merkbeleving en een hogere mate van winkelplezier zorgen, waarbij winkelplezier resulteert in hogere aankoopintenties. Experience elementen kunnen hiermee de huidige beperkingen van online winkelen in de modebranche verminderen. Dit wil niet zeggen dat experience elementen alle beperkingen van online winkelen kunnen oplossen, nog steeds is het niet mogelijk om kleding te passen of aan te raken. Toch hebben experience elementen op een modewebsite de capaciteit om de tekortkomingen van online winkelen te compenseren. Dit betekent dat experience elementen in staat zijn om het online winkelen in de modebranche populairder te maken en de huidige beperkingen van online winkelen te verminderen
Item Type:Essay (Master)
Clients:
Mexx international BV
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/59561
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page