University of Twente Student Theses

Login

Consumentenperceptie van biologisch geteelde en genetisch gemodificeerde voedingsmiddelen : de invloed van Regulatory Fit op attitudevorming, en de mediërende rol van sociale identificatie

Maassen, R.L. (2008) Consumentenperceptie van biologisch geteelde en genetisch gemodificeerde voedingsmiddelen : de invloed van Regulatory Fit op attitudevorming, en de mediërende rol van sociale identificatie.

[img]
Preview
PDF
379kB
[img] Microsoft Word
427kB
Abstract:In het huidige onderzoek is gekeken of de houding van consumenten ten aanzien van biologisch geteelde en genetisch gemodificeerde voedingsmiddelen beïnvloed wordt door expliciete communicatie-uitingen. Gebaseerd op de Regulatory Fit Theory werd verwacht dat de aansluiting van een boodschapformulering (gainframe versus lossframe) op verschillen in de wijze waarop individuen doelen nastreven (promotiefocus versus preventiefocus), zou leiden tot een betere imagobeoordeling, een positievere houding ten aanzien van consumptie en een gunstiger algemeen standpunt. Daarnaast is gekeken of de gevonden interactie-effecten gemedieerd werden door sociale identificatie. Ten aanzien van de biologische teelt van voedingsmiddelen (experiment 1) is bewijs gevonden dat het imago van biologisch geteelde voedingsmiddelen significant beter beoordeeld werd (affectieve attitude), indien de gelezen boodschap congruent (versus incongruent) aan de focus van de consument geformuleerd was. Dit effect bleek niet door sociale identificatie gemedieerd te worden. Met betrekking tot de genetische modificatie van voedingsmiddelen (experiment 2) werd aangetoond dat regulatory fit (versus regulatory nonfit) tot een positievere houding ten aanzien van consumptie (cognitieve attitude), en een gunstiger algemeen standpunt (overall attitude) over genetisch gemodificeerde voedingsmiddelen leidde. Deze effecten bleken gedeeltelijk door sociale identificatie gemedieerd te worden. In de discussie worden de implicaties van de gevonden resultaten besproken. Hieruit blijkt dat research naar de dominante regulatory focus van de doelgroep een slimme communicatie- of marketingstrategie voor voorlichters en beleidsmakers zou kunnen zijn.
Item Type:Essay (Master)
Clients:
LEI, Wageningen UR
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/59563
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page