University of Twente Student Theses

Login

Het belang van een hoge positie in Google : een onderzoeksscriptie over de invloed van de positie in Google op vertrouwen, intentie en informatieverwerking

Turpijn, L. (2009) Het belang van een hoge positie in Google : een onderzoeksscriptie over de invloed van de positie in Google op vertrouwen, intentie en informatieverwerking.

[img] Microsoft Word
5MB
[img] PDF
2MB
Abstract:Het belang van zoekmachinemarketing voor het bedrijfsleven komt voort uit het feit dat het internet, en met name zoekmachines, zich hebben ontwikkeld tot één van de belangrijkste middelen om informatie over goederen en diensten te verkrijgen. Om deze reden is het voor organisaties cruciaal om online consumentenvertrouwen op te wekken. Verschillende theoretische aannames doen vermoeden dat dit vertrouwen voor een groot deel wordt beïnvloed door de positie van organisaties in zoekresultaten. Het doel van dit onderzoek was na te gaan of de positie in Google en de bekendheid van organisaties, invloed hebben op de percepties die men vormt ten opzichte van organisaties. Deze percepties hebben betrekking op vertrouwen, intentie (experiment I) en informatieverwerking (experiment II). Beide experimenten zijn uitgevoerd met behulp van een online vragenlijst, waarbij twee manipulaties centraal stonden. Afhankelijk van de onderzoeksconditie waarin de respondent zich bevond, werd deze blootgesteld aan een bekende of onbekende organisatie die over een hoge of lage positie in de Google beschikt. Het eerste experiment heeft onder andere aangetoond dat bekendheid en positie beide een positieve invloed hebben op vertrouwen en intentie. Het blijkt dat bekende organisaties en organisaties met een hoge positie in Google, niet alleen over een hogere mate van vertrouwen beschikken, ook de intentie om met deze organisaties in zee te gaan is groter. Hierbij moet wel gezegd worden dat de positieve invloed van een hoge positie in Google, in veel grotere mate geldt voor onbekende organisaties dan voor bekende organisaties. Het tweede experiment heeft vervolgens aangetoond dat positie en bekendheid ook een positieve invloed hebben op de manier waarop men informatie verwerkt. Zo is gebleken dat informatie afkomstig van bekende organisaties en organisaties met een hoge positie in Google, niet alleen als geloofwaardiger wordt geacht, ook blijkt men zich vooral positief geladen informatie te herinneren (ook al werden deze positieve uitingen in feite niet getoond). Wat betreft geloofwaardigheid moet wel gezegd worden dat de positieve invloed van een hoge positie in Google, in veel grotere mate geldt voor onbekende organisaties dan voor bekende organisaties
Item Type:Essay (Master)
Clients:
LimeSquare
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/59574
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page