University of Twente Student Theses

Login

Wat geven we ervoor? Een onderzoek naar het imago van De Verre Naasten en de factoren die het geefgedrag van de achterban beïnvloeden

Visser, J.O.W. (2009) Wat geven we ervoor? Een onderzoek naar het imago van De Verre Naasten en de factoren die het geefgedrag van de achterban beïnvloeden.

[img] PDF
2MB
Abstract:In dit rapport staat een onderzoek naar het imago van De Verre Naasten beschreven. Uit de resultaten blijkt dat het imago in kaart gebracht kan worden aan de hand van zeven factoren. Dit zijn: compassie, reputatie, populariteit, binding, keurmerk, dynamiek en partnerschap. Respondenten beschouwen De Verre Naasten in eerste instantie als organisatie met compassie en in de laatste plaats als organisatie die werkt met partnerschappen. Bij de analyse van de onderzoeksresultaten stonden drie zaken centraal. Ten eerste bleek dat het imago geen invloed heeft op de bereidheid van de achterban om geld te geven aan de organisatie. Leeftijd en inkomen zijn wel van invloed op het geefgedrag. Hoe meer mensen verdienen, en hoe ouder ze zijn, hoe meer ze bereid zijn te geven aan De Verre Naasten. Ten tweede kwam de vraag aan de orde of er doelgroepsegmentatie - op basis van geefgedrag - toegepast kan worden op de achterban. Op basis van leeftijd kan de doelgroep gesegmenteerd worden. Het criterium voor segmentatie vormde de aanwezigheid van een verband tussen het beeld dat mensen hebben van de organisatie en het geefgedrag. Als laatste werd onderzocht of communicatiedoelstellingen van de organisatie bijdragen aan het geefgedrag van de achterban, voor vijf van de zeven communicatiedoelstellingen blijkt dit (gedeeltelijk) het geval.
Item Type:Essay (Master)
Clients:
De Verre Naasten
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/59575
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page