University of Twente Student Theses

Login

Waar staat de factor 30 zonnebrandspray voor kinderen? : de invloed van schapindeling op de keuzesnelheid en tevredenheid van klanten

Bij, J. van der (2009) Waar staat de factor 30 zonnebrandspray voor kinderen? : de invloed van schapindeling op de keuzesnelheid en tevredenheid van klanten.

[img]
Preview
PDF
1MB
[img] Microsoft Word
1MB
Abstract:In supermarkten en drogisterijen staan producten uit dezelfde categorie vaak in hetzelfde schap. Binnen dit schap staan producten op hun beurt ook weer op logische wijze bij elkaar. De manier waarop retailers deze producten groeperen kan echter afwijken van de manier waarop consumenten de producten in groepen zouden indelen. Dit kan ertoe leiden dat consumenten moeilijker hun gewenste product kunnen vinden. In dit onderzoek zijn daarom de effecten van twee schapindelingen onderzocht. De eerste schapindeling was een indeling gebaseerd op de visie van de retailer. De tweede indeling bestond uit een indeling die is gebaseerd op hoe consumenten producten mentaal categoriseren. Er is in dit onderzoek verondersteld dat een schapindeling die aansluit bij de mentale categorisatie positief gerelateerd is aan de keuzesnelheid en tevredenheid van de consumenten. De data tonen dit verband echter niet aan. De resultaten laten wel zien dat mensen die relatief veel ervaring hebben met supermarkten, meer tevreden zijn met de keuze wanneer zij producten hebben gezocht in een retailer gebaseerd schap. Tevens is aangetoond dat de factor need for cognition marginaal van invloed is op de tevredenheid met de keuze in de twee schapcondities. Mensen met een lage need for cognition zijn meer tevreden met hun keuze wanneer het schap volgens mentale categorisatie is opgebouwd dan in het retailer gebaseerde schap. Voor retailers bieden de resultaten interessante perspectieven. Zo zijn er aanwijzingen dat consumenten schapindelingen ‘aangeleerd’ hebben gekregen terwijl mensen in beginsel meer tevreden zouden zijn met een schap dat volgens hun eigen verwachting is opgebouwd. Praktische implicaties voor retailers wat dit punt betreft, worden verder in dit stuk uitgewerkt.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/59579
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page