University of Twente Student Theses

Login

Merkpersoonlijkheid en de merkvoorkeur van de consument

Lunenborg, R. (2009) Merkpersoonlijkheid en de merkvoorkeur van de consument.

[img] PDF
602kB
Abstract:In hoeverre leidt een merkpersoonlijkheid die aansluit bij de persoonlijkheidskenmerken van de consument tot merkvoorkeur? Door middel van twee studies is er antwoord op deze vraag gegeven. In de eerste studie zijn 50 merken ingedeeld op twaalf verschillende archetypen met als doel een merkpersoonlijkheidsprofiel te genereren. In studie 2 is de persoonlijkheid van de consument ingedeeld op twaalf archetypen om op deze manier een persoonlijkheidsprofiel te genereren. Op deze manier ontstonden twee persoonlijkheidsprofielen die naast elkaar zijn gelegd. De overeenkomst tussen deze twee profielen is allereerst gemeten. Tot slotte is er gekeken naar het effect hiervan op merkvoorkeur en aankoopintentie. De resultaten waren ten dele (afhankelijk van het merk) in overeenstemming met de verwachtingen. Theoretische en praktische implicaties worden besproken
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/59587
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page