University of Twente Student Theses

Login

Risicoreductie en reclame-uitingen : een onderzoek naar de effecten van schadelijke forumberichten en reparatie-advertenties op de risicoperceptie van consumenten

Olthof, R.J. (2009) Risicoreductie en reclame-uitingen : een onderzoek naar de effecten van schadelijke forumberichten en reparatie-advertenties op de risicoperceptie van consumenten.

[img] PDF
2MB
Abstract:Mensen gaan advertenties steeds minder waarderen. Daardoor lijkt onderzoek naar word-ofmouth steeds belangrijker te worden. Eerder onderzoek wees uit dat mensen eerder overtuigd kunnen worden door word-of-mouth-boodschappen dan door boodschappen afkomstig van andere media (Arndt, 1967, Engel, Blackwell & Keggerreis, 1969, Feldman & Spencer, 1965). Het reduceren van het waargenomen aankooprisico blijkt het belangrijkste motief te zijn om met anderen te communiceren (Schifmann & Kanuk, 1987, Henning-Thurau & Walsh, 2003). Kortom, een product met een verhoogd aankooprisico leidt tot meer WoM. Advertenties kunnen tevens een bijdrage leveren aan de reductie van aankooprisico wanneer er negatieve word-of-mouth ontstaan is rondom een product (Crowley & Hoyer, 1994). Het theoretisch kader gaat hier verder op in. In deze studie is onderzoek gedaan naar volgorde-effecten op het gebied van risicoperceptie wanneer er ingespeeld wordt op deze negatieve word-of-mouth. Daarbij is de mate, waarin iemand geneigd is om risico te nemen, meegenomen in het onderzoek. Er is onderscheidt gemaakt tussen de groepen risiconemers en risicomijders.
Item Type:Essay (Master)
Clients:
FHV BBDO creative marketing agency
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/59588
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page