Strategische HRM in de reclame en communicatie sector : onderzoeksrapport

Bhansing, Neeta (2009) Strategische HRM in de reclame en communicatie sector : onderzoeksrapport.

[img]
Preview
PDF
242kB
[img] Microsoft Word
537kB
Abstract:In Nederland spelen MKB bedrijven op het gebied van innovatieve producten en diensten een steeds meer belangrijke rol op de arbeidsmarkt. Hoewel de waarde van MKB bedrijven in Nederland erkend is, worden MKB bedrijven weinig betrokken bij onderzoeken naar HRM en personeel management. Dit onderzoek zal helpen een inzicht te geven op het gebied van HRM binnen Nederlandse MBK bedrijven. Door dit inzicht zal er een beter beeld verkregen worden over hoe HRM in MKB bedrijven in de reclame en communicatie sector wordt vorm gegeven, wat zowel voor de wetenschap als voor de toepassing belangrijk is. In deze studie is gekeken naar in hoeverre de percepties over de organisatiestrategie en het verwacht medewerker rolgedrag overeenkomen met de organisatiestrategie van het bedrijf. Er is ook gekeken naar organisatiestrategie en de perceptie van de organisatiestrategie en tevens naar het verwacht medewerker rolgedrag en de perceptie van het verwacht medewerker rolgedrag. De verbanden zijn onderzocht door te kijken naar wat voor invloed ze hebben of de volgende HRM-uitkomsten: ‘self- efficacy’, commitment (of betrokkenheid) naar de organisatie, leidinggevende of betrokkenheid bij het team of eigen werkzaamheden, verloopgeneigdheid en innovatief werkgedrag. Uit dit onderzoek is gebleken dat de fit tussen strategie en verwacht werknemer rolgedrag met name een positieve effect heeft op de mate van ‘innovatief werkgedrag’ en ‘self-efficacy’. De fit tussen strategie en werknemer rolgedrag heeft een positieve invloed op ‘innovatief werkgedrag’, ‘betrokkenheid naar team’, ‘selfefficacy’ en ‘verloopgeneigdheid’, echter heeft dit verband een negatieve invloed op de fit tussen de organisatiestrategie en verwacht medewerker rolgedrag de HRM uitkomsten de ‘‘betrokkenheid naar de organisatie’ en ‘betrokkenheid naar het team’. De fit tussen verwacht werknemer rolgedrag en perceptie van deze verwachtingen, heeft een positieve invloed op ‘innovatief werkgedrag’ en op ‘verloopgeneigdheid’. Dit verband heeft weer een negatieve invloed op ‘betrokkenheid naar de organisatie’ en ‘betrokkenheid naar het team’. Uit dit onderzoek is tevens gebleken dat hoe sterker het organisatieklimaat is, des te beter de verschillende fitmaten zijn. Bij Digidee in het bijzonder is te zien dat er sprake is van hoge mate van betrokkenheid naar eigenwerkzaamheden en betrokkenheid naar de leidinggevende. Tevens is er een hoge mate van self-efficacy. Hoewel medewerkers met veel vertrouwen hun werkzaamheden uitvoeren, blijkt dat de betrokkenheid naar de organisatie in het algemeen laag is. Aanbevolen wordt een sterker en duidelijker organisatieklimaat te vormen. Wanneer er meer gecommuniceerd wordt over de doelen die de organisatie nastreeft, kan dit zorgen voor een grotere mate van betrokkenheid bij de organisatie.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:77 psychology
Programme:Psychology BSc (56604)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/59645
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page