University of Twente Student Theses

Login

Kwalitatief onderzoek naar het effect van life-review bij de luisteraar : volwassen kinderen interviewen hun ouders

Nijhuis, C. (2009) Kwalitatief onderzoek naar het effect van life-review bij de luisteraar : volwassen kinderen interviewen hun ouders.

[img] PDF
144kB
[img] Microsoft Word
104kB
Abstract:Dit kwalitatieve onderzoek is bedoeld om inzicht te krijgen in het effect dat plaatsvindt onder volwassen kinderen die hun eigen ouders interviewen, middels life-review. Life-review (levensverhalen over het eigen leven) heeft een positief effect voor de ouder, maar zijn er ook positieve effecten voor het volwassen kind? Wat is de betekenis van de interviews op de volwassen kinderen en welke effecten hebben deze op de affectieve relatie tussen ouder – volwassen kind en op de individuele effecten op het volwassen kind? Zes volwassen kinderen zijn geïnterviewd over de ervaring met life-review bij de ouder. Deze zes interviews zijn in drie fasen geanalyseerd, middels de ‘grounded theory’ methode. Hieruit zijn drie effecten gevonden: historie, verbondenheid en onafhankelijkheid en een proceseffect dat de emotionele reacties van de respondenten beschrijft. Het onderzoek toont aan dat life-review een positief effect heeft voor de volwassen kinderen, zowel op de ouder – volwassen kind relatie als op het volwassen kind zelf.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:77 psychology
Programme:Psychology BSc (56604)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/59655
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page