University of Twente Student Theses

Login
As of Friday, 8 August 2025, the current Student Theses repository is no longer available for thesis uploads. A new Student Theses repository will be available starting Friday, 15 August 2025.

Vaker een trein, da’s pas fijn!? : onderzoek naar de robuustheid van een treindienstregeling met frequentieovergangen

Tax, Janneke (2010) Vaker een trein, da’s pas fijn!? : onderzoek naar de robuustheid van een treindienstregeling met frequentieovergangen.

[img] PDF
1MB
Abstract:De mobiliteit in Nederland neemt toe waardoor ook het aantal spoorkilometers voor zowel reizigers- als goederenvervoer zal stijgen. Om deze groei op te vangen moet op de lange termijn het spoor beter benut worden. In het kader hiervan is het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) opgestart (Ministerie van Verkeer en Waterstaat, sd). In het PHS staat onder andere beschreven dat op de spoorverbindingen met de grootste ervoersstromen met hogere frequenties gereden moet worden. In week 36 van 2009 is op de A2-corridor, tussen de stations Amsterdam Centraal en Eindhoven, een praktijkproef uitgevoerd met het rijden met hogere frequenties in de spits. Hieruit bleek dat het mogelijk is voor de spits op te schalen naar een 6-6 dienstregeling en na de spits weer terug te gaan naar de oorspronkelijke dienstregeling. 6-6 staat hierbij voor het laten rijden van zes intercity’s en zes sprinters per uur. Het effect van het rijden met een hogere frequentie in de spits op de robuustheid van de dienstregeling is echter niet bekend, mede doordat tijdens de proefweek vrijwel geen verstoringen hebben plaatsgevonden. Ook in de literatuur is weinig bekend over de robuustheid van een dienstregeling met verschillende frequenties. Bovenstaande problematiek leidt tot de volgende onderzoeksvraag: In welke mate verandert de robuustheid van een treindienstregeling als in de spits met een hogere frequentie wordt gereden?
Item Type:Essay (Master)
Clients:
DHV
NS Reizigers
Districon
Faculty:ET: Engineering Technology
Subject:56 civil engineering
Programme:Civil Engineering and Management MSc (60026)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/59708
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page