University of Twente Student Theses
Het effect van de classificatie en de beschrijvende diagnose op het beleid
Jansen, Nelleke (2010) Het effect van de classificatie en de beschrijvende diagnose op het beleid.
PDF
379kB |
Abstract: | Er bestaat een grote individuele vrijheid bij het stellen van een diagnose. Over het algemeen redeneren behandelaars subjectief waardoor het psychodiagnostische proces, bestaande uit de classificatie, beschrijvende diagnose en het beleid, veel variatie kent en moeilijk te objectiveren is. In dit onderzoek is er gekeken of er een verband bestaat tussen de kwaliteit van de DSM-classificatie en beschrijvende diagnose enerzijds, en de kwaliteit van het beleid anderzijds. Er hebben 64 proefpersonen, bestaande uit 37 psychiaters en 27 psychologen, aan het experiment deel genomen. De proefpersonen hadden eerst een intakegesprek met een simulatiepatiënt, vervolgens hebben ze een DSM-classificatie, beschrijvende diagnose en een beleid geformuleerd. Om deze psychodiagnostische formuleringen te kwantificeren en te beoordelen, zijn er coderingsschema's ontwikkeld. Resultaten laten zien dat er bij de psychiaters en de totale groep proefpersonen, sprake is van een significant, positief effect van de kwaliteit van de beschrijvende diagnose op de kwaliteit van het beleid. De conclusie is dat wanneer de kwaliteit van de beschrijvende diagnose toeneemt, de kwaliteit van het beleid dat ook doet. In de toekomst dient het belang van de beschrijvende diagnose te worden benadrukt. |
Item Type: | Essay (Bachelor) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 77 psychology |
Programme: | Psychology BSc (56604) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/59876 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page