University of Twente Student Theses

Login

Like : hoe je vrienden te beïnvloeden met één klik

Feenstra, Femke (2011) Like : hoe je vrienden te beïnvloeden met één klik.

[img] PDF
1MB
Abstract:Op Facebook kunnen gebruikers onder andere bedrijven en producten aanmerken met “Like!”, hiermee kunnen anderen in hun netwerk zien wat ze leuk vinden. Het doel van dit onderzoek was te bekijken of het zien van de “Like!” van je vrienden ook invloed heeft op het vertrouwen van de gebruiker in een aangemerkt bedrijf. Ook werd onderzocht of de dispositionele vertrouwendheid van de gebruiker en de bekendheid van een bedrijf invloed hadden op het vertrouwen in een bedrijf en de betrouwbaarheid van een bedrijf. Het onderzoek werd uitgevoerd met een online vragenlijst die werd verspreid via Facebook, Hyves en Twitter. Iedereen met een Facebook-account kon deelnemen aan het onderzoek. Er is geen volledig bewijs gevonden voor de hypothese dat door “Like!” aangemerkte bedrijven meer vertrouwen genieten en betrouwbaarder gevonden worden dan niet aangemerkte bedrijven, dit werd enkel bewezen voor Amerikaanse respondenten. Wel werd er bewijs gevonden voor het belang van de bekendheid van een bedrijf bij het ontstaan van vertrouwen in een bedrijf en betrouwbaarheid van een bedrijf. Dispositioneel vertrouwen bleek in dit onderzoek geen rol te spelen bij vertrouwen in een bedrijf of betrouwbaarheid van een bedrijf.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:77 psychology
Programme:Psychology BSc (56604)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/59939
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page