University of Twente Student Theses
Leren van een dialoog gedreven KPI ontwikkelingsproces bij het Ministerie van Defensie
Molenveld, Martijn (2010) Leren van een dialoog gedreven KPI ontwikkelingsproces bij het Ministerie van Defensie.
PDF
144kB |
Abstract: | In de literatuur wordt de lerende organisatie vaak behandeld in het licht van haar kenmerken; een door het management ondersteunde stimulerende leeromgeving met concrete leerprocessen, waarin mensen continu worden uitgedaagd prestaties te optimaliseren. Daarnaast zijn publicaties verschenen over verschillende groeistadia richting een lerende organisatie. Tot op heden is echter weinig bekend over welke procesinterventies bevorderend werken voor het bereiken van een volgend groeistadium. In dit artikel beschrijven wij de toepassingwijze en effecten van een variëteit aan procesinterventies, gericht op het groeien in de richting van een lerende organisatie. Een dialoog gedreven ontwikkelingsproces van een prestatie meetsysteem (PMS) staat aan de basis van deze interventies. Deze casestudie is uitgevoerd bij het Human Resources center van het Nederlandse Ministerie van Defensie. Door middel van actieonderzoek zijn de procesinterventies toegepast en onderzocht. De interventies hebben geleid tot vele tastbare en vooral bruikbare verbeteringen op het niveau van werkprocessen. Maar ook resultaten op het niveau van gedragingen kunnen worden benoemd, waaronder een omslag van reactief naar proactief verbetergedrag en een hogere betrokkenheid door gezamenlijke betrokkenheid van medewerkers en management |
Item Type: | Essay (Master) |
Clients: | Commando DienstenCentra |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 85 business administration, organizational science |
Programme: | Business Administration MSc (60644) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/59954 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page