University of Twente Student Theses

Login

Voorspelt het gebruik van (positieve) emotiewoorden in e-mails een afname in depressieve klachten? : een analyse van e-mails van deelnemers die een zelfhulpcursus met e-mailbegeleiding volgden

Schabos, Rianne (2011) Voorspelt het gebruik van (positieve) emotiewoorden in e-mails een afname in depressieve klachten? : een analyse van e-mails van deelnemers die een zelfhulpcursus met e-mailbegeleiding volgden.

[img] PDF
420kB
Abstract:Doel: Het doel van dit onderzoek was om uit te vinden of er aan de hand van het aantal emotiewoorden dat gebruikt wordt door deelnemers aan de zelfhulpcursus “voluit leven” een voorspelling gemaakt kan worden over de afname in de mate van depressie. Achtergrond: Uit eerder onderzoek (Pennebaker, Mehl & Niederhoffer, 2003) is gebleken dat het gebruik van veel positieve emotiewoorden en een matig aantal negatieve emotiewoorden samenhangt met de meeste verbeteringen in gezondheid in de vorm van een afname in depressie. Ook is er in andere onderzoeken (Weintraub, 1981, Rude, Gortner & Pennebaker, 2004) al een verband gevonden tussen het aantal ik-woorden en de mate van depressie. Mensen die depressief zijn gebruiken meer ik-woorden dan gezonde mensen. Methode: In totaal zijn 50 mensen voor dit onderzoek geselecteerd die deel hebben genomen aan de zelfhulpcursus “voluit leven” voor mensen met lichte tot matige depressie. Voor het meten van depressie is de CES-D Nederlandse versie gebruikt. Er werd elke week, negen weken lang, een e-mail gestuurd over de vorderingen in de cursus. Deze e-mails zijn met behulp van het programma Linguistic Inquiry and Word Count (LIWC) geanalyseerd. De positieve en negatieve emotiewoorden en de ik-woorden werden geteld. Resultaten: Er is zoals verwacht een significant verband gevonden tussen het aantal ik-woorden en de mate van depressie. Ook is er bij mensen die al voor de cursus een score hadden van 24 of hoger op de CES-D een significant verband gevonden tussen het percentage positieve emotiewoorden dat wordt gebruikt en de mate van depressie. Conclusies:Mensen die veel positieve emotiewoorden gebruiken verbeteren dus het meeste op depressie. Therapeuten die een zelfhulpcursus begeleiden zouden dit kunnen gebruiken door extra aandacht en therapie te geven aan de mensen die weinig positieve emotiewoorden gebruiken.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:77 psychology
Programme:Psychology BSc (56604)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/59979
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page