University of Twente Student Theses

Login

Voortreffelijkheid in zuiveren : over de aandachtspunten voor invoering van operational excellence

Oude Vrielink, Luuk (2009) Voortreffelijkheid in zuiveren : over de aandachtspunten voor invoering van operational excellence.

[img] PDF
1MB
Abstract:Voor moderne organisaties is het behalen van concurrentievoordeel tegenwoordig complexer geworden. Het is niet vanzelfsprekend meer dat organisaties kunnen opereren op basis van traditionele organisatiefilosofieën en managementstrategieën. Het gaat hierbij om werkzaamheden te doen waar je goed in bent, zorgen dat je op langere termijn niet achter blijft en zorgen dat de gecreëerde waarde onovertroffen is. Dit is in de huidige maatschappij niet alleen meer aan de orde voor de profit-sector, maar ook in toenemende mate voor de non-profitsector. Om als overheidsinstelling te blijven voldoen aan integriteit, kwaliteit en betrouwbaarheid, zal de organisatie zich verregaand moeten onderscheiden door efficiënter en effectiever te organiseren. Ook in de wereld van de waterschappen is er behoefte aan dergelijke strategievorming om te kunnen blijven voldoen aan externe regelgeving vanuit de overheid en om de eigen ambitie binnen de organisatie zo goed mogelijk na te streven. Het waterschap Regge en Dinkel heeft in haar bestuursprogramma ‘water verbindt’ een specifieke doelstelling voor het primaire proces zuiveren afvalwater opgenomen, waarin staat dat ‘In 2027 het Twents zuiveringsbeheer een waardevolle en duurzame publieke afvalwaterketendienst levert, die anticipeert op de behoeften van de maatschappij’. Door middel van een operational excellence programma wil het waterschap Regge en Dinkel haar zuiveringsproces doorlichten om verbeteringen te realiseren. Deze opdracht dient daarom als een verkenning in wat deze aandachtspunten voor verbetering zijn. De onderzoeksvraag luidt daarom als volgt: ‘Wat zijn de aandachtspunten voor verbetering in het primaire proces zuiveren afvalwater van het waterschap Regge en Dinkel, die als input kunnen dienen voor een Operational Excellence Programma?’ Door het bestuderen van theorieën met betrekking op de operational excellence filosofie; mogelijke aandachtspunten; methoden om deze aandachtspunten te identificeren, het interviewen van medewerkers die in het zuiveringsproces werken en een beschrijving van de organisatie, wordt in dit onderzoek een beschrijving gemaakt van wat de aandachtspunten voor verbetering zijn. Vervolgens wordt er uit het veldonderzoek een analyse gemaakt van de naar voren gekomen aandachtspunten voor verbetering.
Item Type:Essay (Bachelor)
Clients:
Waterschap Regge en Dinkel
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:85 business administration, organizational science
Programme:Business Administration BSc (56834)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/59990
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page