University of Twente Student Theses

Login

‘MIS’-Communicatie..?!

Weusthof, Wouter (2009) ‘MIS’-Communicatie..?!

[img] PDF
668kB
Abstract:Organisaties bestaan vaak uit verschillende organisatieonderdelen. Onderdelen met eigen doelen, eigen visies en eigen mensen. Deze onderdelen worden aangestuurd door de directie. Zij hebben de taak om overzicht te houden en de verschillende organisatieelementen de richting in te duwen die de gemeenschappelijke visie heeft voorgeschreven. Het aansturen kan op basis van waarneming of ervaring. Bij grote, complexe organisaties gebeurt dit echter vaak op een meer systematische manier. Zogenaamde verantwoordingsdocumenten worden ingevuld en aan de hand van de gegevens die deze instrumenten bevatten wordt er leiding gegeven aan de organisatieonderdelen. Saxion doet dit op eenzelfde manier. Academies, kenniscentra, diensten en de particuliere school melden zich een aantal keren per jaar bij de Raad van Bestuur. Ze bespreken de gang van zaken tijdens bilaterale gesprekken. Deze gesprekken worden gevoed door managementproducten. Met de managementproducten wordt het jaarplan, de managementrapportage en de managementreview bedoeld en deze zijn essentieel voor de aansturing van de organisatieonderdelen. Het afgelopen jaar is er een nieuw format voor de managementproducten in gebruik genomen. Samen met de directeuren van de verschillende organisatieonderdelen is in 2008 een format ontwikkeld voor geschikte instrumenten. De opzet is geslaagd, vrijwel alle academies zijn tevreden over de managementproducten en ze blijken een toegevoegde waarde tijdens de bilaterale gesprekken. Er wordt aangestuurd op basis van de instrumenten en dat is precies waarvoor ze bedoeld zijn. Saxion Next, de particuliere tak van Saxion, moet zich ook verantwoorden aan de Raad van Bestuur. Dit moet de niet-bekostigde instelling op precies dezelfde manier als de andere organisatieonderdelen. De organisatie Saxion Next is op sommige vlakken echter niet te vergelijken met de bekostigde Saxion-onderdelen. Saxion Next heeft een andere ‘core-business’ en andere geldstromen. De managementproducten zijn gemaakt met in het achterhoofd de ‘core business’ van de bekostigde instellingen. De vraag is of het wijzigen van deze managementproducten voor Saxion Next ervoor zorgt dat de problemen verleden tijd zijn.
Item Type:Essay (Bachelor)
Clients:
Saxion
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:85 business administration, organizational science
Programme:Business Administration BSc (56834)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/59997
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page