University of Twente Student Theses

Login

Promotie-evaluatie: onderzoek naar de meest effectieve promotievoorstellen per retailer

Schoon, Jeroen (2010) Promotie-evaluatie: onderzoek naar de meest effectieve promotievoorstellen per retailer.

[img] PDF
532kB
Abstract:Johma Salades B.V. is een bedrijf die salades produceert voor elk moment van het jaar. Johma segmenteert de salade markt in vier segmenten. (1) Lunch/borrel zijn de kleine bakjes voor op brood op voor op de toast, (2) diner component zijn de (halve) kilo bakken voor naast de barbecue, (3) diner compleet voor tijdens de feestdagen en (4) tussendoor om even snel iets te eten. Naast de vier segmenten heeft Johma te maken met vier aanbieders van salades. (1) Johma merk die in heel Nederland bekent staat als degelijk, (2) Private label welke goedkoop is en in grotere hoeveelheden salades verkoopt, (3) ambachtelijk verpakt welke duur is, kleinere hoeveelheid, maar wel beter in kwaliteit en (4) concurrenten zijn weinig met hun naam aanwezig in de markt, zij produceren voornamelijk voor private label en ambachtelijk verpakte huismerken. Johma is meer dan 40 jaar actief in de salademarkt en heeft zich goed gepositioneerd als een betrouwbaar merk. Desondanks laten de laatste jaren hevige verliezen zien op de balans. Salades zijn impulsgoederen, de consument bepaald pas op zicht of hij een salade wil kopen en/of welke salade hij wil kopen. Om deze reden is een actief promotiebeleid nodig. Promotie dient ervoor om de consument te prikkelen tot het nemen van een impulsgevoelige keuze. Johma doet al sinds jaar en dag aan promotie, echter zijn de promoties niet allemaal even succesvol. Het doel van dit onderzoek is het analyseren van oude promoties, gepaard met een theorie over consumenten besluitvorming en een theorie over categoriemodellen en zo tot een zo scherp mogelijk promotiebeleid te komen voor de komende jaren, met als korte termijn doel kwartaal vier van het jaar 2010. De afgelopen jaren is gebleken dat een aantal promoties de gewenste uitkomst hadden, dit onderzoek dient deze promoties te elimineren uit het promotiebeleid en laat Johma zich richten op de betere promoties om zo optimaal mogelijk te kunnen presteren. Het onderzoek beantwoordt de volgende onderzoeksvraag: Op welke manier dient Johma haar promotiestrategie aan te scherpen, zodat zij per retailer de meest effectieve promoties kan aanbieden? Het onderzoek tracht zoveel mogelijk retailers te analyseren (waar data beschikbaar is), zodat een link tussen verschillende retailers gemaakt kan worden.
Item Type:Essay (Bachelor)
Clients:
Johma Salades B.V., Losser, Netherlands
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:85 business administration, organizational science
Programme:Business Administration BSc (56834)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/60043
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page