Daar zit een luchtje aan: De invloed van omgevingsgeur op aankoop(intentie)gedrag van mannen en vrouwen met onderscheid tussen high en low involvement producten.

Hepkema, N.F. (2010) Daar zit een luchtje aan: De invloed van omgevingsgeur op aankoop(intentie)gedrag van mannen en vrouwen met onderscheid tussen high en low involvement producten.

[img]
Preview
PDF
337kB
Abstract:Omgevingsgeur in een winkelomgeving kan consumenten beïnvloeden in de winkelperceptie en bestedingsgedrag. Echter, eerder onderzoek geeft geen inzicht in de invloed van geur tussen sekseverschillen en op productverschillen, waarbij gekeken wordt naar de mate van betrokkenheid bij die producten. Dit onderzoek vult deze tekortkomingen aan door met behulp van een experiment de omgevingsgeur te manipuleren, waarna de invloed op verschillen in aankoop tussen mannen en vrouwen is onderzocht. Er werd verondersteld dat geur een positievere invloed zou hebben op percepties en gedrag van consumenten, waarbij effecten sterker zouden zijn voor vrouwen en dat de effecten van geur meer invloed zouden hebben op de aanschaf van high involvement producten dan op low involvement producten. Uit de resultaten bleek dat vrouwen door de aanwezigheid van lavendelgeur meer high involvement producten hadden gekocht dan mannen. Mannen voelen zich juist, in tegenstelling tot vrouwen prettiger in de winkel wanneer er een geur aanwezig is. Het is mogelijk dat de associaties die geuren met zich meebrengen, invloed hebben op attitudes en gedrag van consumenten.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/60502
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page