University of Twente Student Theses

Login

Visuele metaforen: metkop en schouders boven de rest? De effectiviteit van metaforen in personeelsadvertenties : een onderzoek naar het effect van metaforen, cognitiestijl en NFC op de waardering, overtuigingskracht en geloofwaardigheid van personeelsadvertenties

Vos, Lisa (2010) Visuele metaforen: metkop en schouders boven de rest? De effectiviteit van metaforen in personeelsadvertenties : een onderzoek naar het effect van metaforen, cognitiestijl en NFC op de waardering, overtuigingskracht en geloofwaardigheid van personeelsadvertenties.

[img] PDF
690kB
Abstract:Voor dit onderzoek zijn twee studies verricht. In de eerste studie is nagegaan of de aanwezigheid van visuele of verbale metaforen in personeelsadvertenties de waardering, overtuigingskracht of geloofwaardigheid hiervan verhoogt. De mediërende invloed van cognitieve stijl op de waardering, overtuigingskracht en geloofwaardigheid is ook onderzocht. Mensen kunnen worden ingedeeld in een visuele cognitieve stijl (visualizer) of een verbale cognitieve stijl (verbalizer). Een visualizer is iemand die visuele informatie beter verwerkt en een verbalizer verbale informatie. Gebleken is dat hoewel visuele metaforen effectiever zijn in personeelsadvertenties dan verbale of geen metaforen, dit effect voor visualizers niet nog hoger is dan voor verbalizers. Vervolgens is met het onderscheid tussen concrete en abstracte visuele metaforen specifiek ingegaan op de effectiviteit van visuele metaforen in personeelsadvertenties. Concrete en abstracte visuele metaforen verschillen in de mate van complexiteit. Concrete visuele metaforen zijn over het algemeen minder complex en makkelijker te begrijpen dan abstracte visuele metaforen. Onderzocht is of de effecten van deze visuele metaforen op de waardering, overtuiging en geloofwaardigheid in personeelsadvertenties gemedieerd wordt door de persoonlijkheidseigenschap Need For Cognition. Deze studie laat zien dat dit niet het geval is.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:77 psychology
Programme:Psychology MSc (66604)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/60546
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page