De effectiviteit van boekrecensies: Een onderzoek naar de invloed van de bron en de taalintensiteit op de overtuiging, attitude en koopintentie van de consument
Munnik, Mariëlle de (2010)
Boeken vindt de consument tegenwoordig overal. Maar hoe maakt hij de keuze welk boek hij wil
lezen? Hoe weet de consument of het boek voor hem de moeite waard zal zijn? Door een recensie
te lezen kan de consument achter de mening van anderen komen. Dit rapport beschrijft een
onderzoek naar de invloed van de schrijver van de recensie (de bron) en het stijlkenmerk
taalintensiteit op de overtuiging, attitude en koopintentie van de consument. Het rapport geeft
antwoord op de hoofdvraag: In hoeverre hebben de bron en de taalintensiteit van een
boekrecensie invloed op de overtuiging, attitude en de koopintentie van een consument?
Allereerst is er een inhoudsanalyse gedaan om het verschil tussen recensies van eerdere lezers van
een boek en professionele recensenten te ontdekken. Uit de analyse kwam naar voren dat de
recensies vooral verschillen in taalintensiteit, inhoudbeschrijving, onderbouwing van de mening en
het trekken van de aandacht van de lezer. Eerdere lezers schrijven bijvoorbeeld teksten die minder
taalintensief zijn dan de teksten van de professionele recensenten en professionals trekken meer
de aandacht door middel van citaten en onderbouwen hun mening met meer argumenten dan
eerdere lezers. Aan de hand van deze resultaten is een vragenlijst opgesteld voor het
hoofdonderzoek. Tweehonderdtien respondenten vulden de vragenlijst helemaal in. Er zijn vier
versies van de vragenlijst verspreid, waarbij vijf recensies verschilden in bron (eerdere lezer vs.
professionele recensent) en taalintensiteit (hoog vs. laag). Na het lezen van elke recensie werd de
respondenten gevraagd hun mening te geven op een aantal stellingen, die inzicht gaven in de
overtuiging, attitude en koopintentie van de respondent.
Uit het hoofdonderzoek bleek dat er geen significante verschillen tussen de variabelen
taalintensiteit en bron zijn bij de attitude en koopintentie van de consument. De bron van de
recensie had wel invloed op een onderdeel van overtuiging: competence belief. Professionals
zouden volgens de respondenten meer verstand van zaken hebben; eerdere lezers schreven de
recensie meer uit eigen belang volgens de respondenten. Taalintensiteit had invloed op het losse
item ‘de recensent schreef de recensie om de lezer te informeren’. Volgens de respondenten
zouden de recensenten van niet-taalintensieve teksten eerder schrijven om de lezer te informeren
dan recensenten van taalintensieve teksten. Er is geen interactie-effect ontdekt tussen
taalintensiteit en bron.
Geconcludeerd kan worden dat het voor de attitude ten opzichte van een boek en de koopintentie
van de consument niet uitmaakt of een boekrecensie geschreven is door professionele recensenten
uit een krant of eerdere lezers. Ook maakt het voor de attitude en de koopintentie niet uit hoeveel
taalintensieve woorden recensenten gebruiken. Taalintensiteit en de bron hadden wel invloed op
overtuiging. Niet-taalintensieve teksten zorgden voor meer overtuiging dan taalintensieve teksten.
Bovendien zorgde het verschil in de bron voor verschillen in overtuigingskracht op de consument.
MSc_Munnik,_de,_M.M..pdf