University of Twente Student Theses
Opvattingen en veranderingsbereidheid van docenten in tijden van onderwijsinnovatie
Leeuw, C. de (2009) Opvattingen en veranderingsbereidheid van docenten in tijden van onderwijsinnovatie.
PDF
276kB |
Abstract: | In dit kwalitatieve onderzoek naar veranderingsbereidheid van docenten in de context van 17 jaar onderwijsinnovatie van een ROC zijn 20 interviews met docenten geanalyseerd, met als doel een beter beeld te krijgen van wat docenten stimuleert in tijden van onderwijsinnovatie. Bij de analyse is gebruik gemaakt van de drie antecedenten: willen (attitude), kunnen (gedragscontrole) en moeten (subjectieve norm), gebaseerd op een diagnostisch model van Metselaars en Cozijnsen (1997). Uitspraken die een indicatie zijn van veranderingsbereidheid en uitspraken over belevingen en opvattingen van docenten (ten aanzien van onderwijs, veranderen, leiding, zichzelf en professionalisering) zijn gebruikt om patronen van veranderingsbereidheid te onderscheiden. De resultaten geven een overzicht van verschillende uitspraken van docenten die een indicatie kunnen zijn van veranderingsbereidheid en laten een globaal beeld zien van zes verschillende groepen in volgorde van afnemende veranderingsbereidheid: Gedreven innovator, Vernieuwers, Overtuigde veranderaar, Kritische vernieuwer, Einzelgänger, Gematigde veranderaar. Deze groepen laten verschillende patronen zien ten aanzien van het willen, kunnen en moeten veranderen. De benadering van willen, kunnen en moeten/mogen als theoretisch raamwerk is bruikbaar in het duiden van veranderingsbereidheid als gedragsintentie, waarbij opvattingen van docenten een duidelijke rol spelen |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 05 communication studies |
Programme: | Educational Science and Technology MSc (60023) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/60576 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page