De waardepropositie centraal: redding van de kleine financieel intermediair?

Jansen, Mark (2010) De waardepropositie centraal: redding van de kleine financieel intermediair?

[img]
Preview
PDF
1MB
Abstract:De kleine financieel intermediair heeft te maken met nieuwe uitdagingen. Lange tijd heeft de intermediair imperfecties in de markt kunnen overbruggen en op die manier zijn waarde bewezen. Uitdagingen opgeworpen door de mogelijkheden die het internet met zich mee brengt hebben echter de functie van overbrugger van imperfecties onder druk gezet. Hiermee is de continuïteit van de financieel intermediairs in het geding gekomen. Daarnaast vinden er meerdere veranderingen plaats buiten het teruglopen van de omzetten, zoals een verdere inmenging van de overheid, die voor de financieel intermediair op operationeel niveau zich uit in de verplichting tot het opstellen van een klantprofiel. Dit verslag betoogt dat de financieel intermediair zich moet richten op het hebben van een goede waardepropositie en een positionering om zich daarmee onderscheidend naar de klant te kunnen opstellen en de extra kwaliteit duidelijk te maken die de financieel intermediair levert. Deze waardepropositie moet zich richten op een volledige openheid van zaken van zowel de klant als de financieel intermediair als het gaat om de verwachtingen en verplichtingen, evenals de financiële baten en kosten. Een klantprofiel kan deel uitmaken van deze waardepropositie omdat het de openheid van zaken vanuit de klant weerspiegelt. Daar komt bij dat het een verplichting vanuit de overheid representeert. Afgaande op analyses van externe en interne factoren, de inhoud van een waardepropositie en de gewenste inhoud vanuit het opdrachtgevende bedrijf het klantprofiel als een element fungeren in de waardepropositie omdat het in alle onderdelen van de waardepropositie een rol kan spelen. Als onderdeel van de aanbeveling is een werkend klantprofiel met database vervaardigd op basis van de eisen die Van Aken stelt aan deze manier van onderzoek, het ontwerpgerichte onderzoek. Daarbij zijn de eisen voortkomend uit voorwaarden aan de waardepropositie en eisen voortkomend uit de omgeving gecombineerd met eisen vanuit het opdrachtgevende bedrijf, en deze zijn toegevoegd aan de lijst van eisen waaraan het ontwerp dient te voldoen. Hier op volgend is, wederom op basis van de werkwijze van Van Aken, een werkend klantprofiel gemaakt, en getest en geëvalueerd. De evaluatie vond plaats op basis van interne testen en een afsluitend interview met de directeur/eigenaar van het opdrachtgevende bedrijf, waarbij de complete lijst van eisen aan het ontwerp is getoetst aan het ontwerp in de ogen van de directeur/eigenaar
Item Type:Essay (Bachelor)
Clients:
Van Dijk en Van Kuilenburg, Financiële Architecten
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:85 business administration, organizational science
Programme:Business Administration BSc (56834)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/60626
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page