University of Twente Student Theses

Login

De waarde van een productlabel voor de consument: imago-onderzoek Product van het jaar

Vos, Lucas F.J. (2010) De waarde van een productlabel voor de consument: imago-onderzoek Product van het jaar.

[img] PDF
1MB
Abstract:Slechts 40% van de Nederlandse consumenten kent het productlabel ‘Product van het Jaar’. Een laag percentage voor een label dat meerwaarde claimt te bieden aan de Nederlandse consument, zodanig dat fabrikanten er profijt van hebben zich in te schrijven voor de verkiezing waarvan de winnende producten het genoemde label een jaar lang in hun communicatie mogen gebruiken. Met behulp van een internetenquête (n=81) onder Nederlandse consumenten is onderzocht hoe ‘Product van het Jaar’ er op productlabel specifieke kenmerken en merkpersoonlijkheid ervoor staat. Door vergelijkingen tussen het consumentenideaalbeeld, de ontvangersperceptie en het managementperspectief kwam naar voren dat ‘Product van het Jaar’ zich moet gaan ontwikkelen op de dimensies ‘bekwaam’, ‘spannend’ en ‘onderscheidend’. De resultaten wat betreft productlabel specifieke kenmerken lieten zien dat ‘Product van het Jaar’ nog onduidelijke beoordelingscriteria had, waarmee het belang van dit label voor de respondenten laag was. Aan de hand van deze resultaten is een advies gegeven waarmee ‘Product van het Jaar’ aan kracht kan winnen. Door middel van een eigen promotiecampagne met de focus op de onderscheidende factoren moet de Nederlandse consument meer informatie krijgen over de beoordelingscriteria van dit productlabel.
Item Type:Essay (Bachelor)
Clients:
Producten van het Jaar
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:85 business administration, organizational science
Programme:Business Administration BSc (56834)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/60678
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page