De rol van een affectieve agent in een handleiding en de invloed op het leereffect en motivatie

Hengel, Mariélle van (2011) De rol van een affectieve agent in een handleiding en de invloed op het leereffect en motivatie.

[img]
Preview
PDF
306kB
Abstract:In deze studie is gekeken naar het effect van het gebruik van een handleiding op het kennisniveau en de motivatie van de gebruiker. Een handleiding zonder agent werd vergeleken met een handleiding met affectieve agent. De verwachting was dat beide handleidingen een positief effect zouden hebben op het kennisniveau, waarbij de handleiding met affectieve agent een groter leereffect zou geven dan de handleiding zonder agent. De handleiding met affectieve agent zou bovendien ook de motivatie van de gebruiker positief beïnvloeden. Metingen werden verricht een week voor de training met de handleiding, tijdens de training en twee weken na de training. De training werd gegeven aan 125 leerlingen van de hoogste klassen van het basisonderwijs. Na afloop was de kennis van de leerlingen gestegen van een 34% score naar 71%. Er werden geen significante verschillen tussen de twee handleidingen gevonden in kennisniveau. In beide condities was de motivatie iets gedaald, waarbij het gevoel van uitdaging bij de groep met de handleiding met agent significant meer was verlaagd dan bij de handleiding zonder agent. Analyse van extra gegevens die tijdens de experimenten zijn verzameld zullen wellicht meer inzicht geven in de reden van de verschillen tussen de groepen.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:77 psychology
Programme:Psychology BSc (56604)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/60995
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page