University of Twente Student Theses

Login

Factoriële validiteit van de Nederlandse vertaling van de Growth Motivation Index

Fens, H. (2011) Factoriële validiteit van de Nederlandse vertaling van de Growth Motivation Index.

[img]
Preview
PDF
517kB
Abstract:Doel van deze studie Deze studie is uitgevoerd om te onderzoeken of de factorstructuur van de Growth Motivation Index van Bauer et al. (2008), een test met twintig items die motivatie tot persoonlijke groei beoogt te meten, teruggevonden kan worden in de Nederlandse vertaling van de vragenlijst. Het construct motivatie tot persoonlijke groei beschrijft de mate waarin iemand gemotiveerd is te groeien zowel in cognitieve zin als in experiëntiële zin. Een vijftiental items zouden deze subschalen meten en de overige vijf items zouden ‘geen motivatie tot groei’ en ‘extrinsieke motivatie’ meten. De Nederlandse vertaling was tot op heden nog niet onderzocht op haar factoriële validiteit. Methoden De GMI is naar het Nederlands vertaald en afgenomen bij 228 personen met milde tot matige stemmings- en angstklachten. De data die dit opleverde zijn onderworpen aan een eerste verkennende factoranalyse. Vervolgens zijn de items in navolging van onderzoek naar de oorspronkelijke GMI in een vier-factoroplossing en een één-factoroplossing gedwongen. Van de vermeende subschalen is de intercorrelatie bepaald en tevens is voor de vragenlijst en de subschalen de interne consistentie bepaald. Resultaten en conclusie Uit de analyses kwam naar voren dat de interne consistentie van de test goed genoemd kan worden. De correlatie tussen de vermeende subschalen was echter zo sterk dat men zich kan afvragen of de test de twee varianten van motivatie tot persoonlijke groei kan onderscheiden. De factoranalyses lieten één dominante factor zien. Uit de één-factoroplossing bleek dat alle items sterk op deze ene factor laadden, met uitzondering van de vijf afwijkende items. Dit maakt dat de vragenlijst in zijn geheel als geschikt meetinstrument kan worden gebruikt om motivatie tot persoonlijke groei te meten.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:77 psychology
Programme:Psychology BSc (56604)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/61313
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page