University of Twente Student Theses
Effect van competitie op leerprestatie, inzet en motivatie bij het leren van vocabulaire.
Joosse, Ruben (2012) Effect van competitie op leerprestatie, inzet en motivatie bij het leren van vocabulaire.
![]() |
PDF
635kB |
Abstract: | Spellen hebben een sterke motiverende werking. Een mogelijke verklaring is dat dit effect teweeg wordt gebracht door de aanwezigheid van een competitie-element, zoals highscores. In deze these is onderzocht wat het effect is van een competitie-element op leerprestatie, inzet en motivatie. Twee groepen leerlingen oefenden met een overhoorprogramma voor Engelse woorden, waarvan één met ranglijst en de ander zonder. De leerlingen konden dit programma enkele weken gebruiken, wanneer en waar ze maar wilden. De afhankelijke variabelen waren pre- en posttestscores, indicatoren voor de inzet (tijd en aantal bestudeerde woordparen) en scores op een motivatie vragenlijst (intrinsiek, extrinsiek en attitude ten opzichte van het overhoorprogramma). De resultaten lieten zien dat het competitie-element een negatief effect had op de leerprestatie en inzet. Er waren geen verschillen tussen de groepen in motivatiescore. Motivatie bleek niet significant te correleren met de leerprestatie, inzet deed dit wel. Er zijn sterke aanwijzingen dat de resultaten het gevolg zijn van verkeerde instructies aan de proefpersonen |
Item Type: | Essay (Bachelor) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 77 psychology |
Programme: | Psychology BSc (56604) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/61604 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page