University of Twente Student Theses

Login

‘ Wat zijn de ervaringen van de eindgebruiker ten aanzien van PAZIO en in hoeverre voldoet PAZIO aan de verwachtingen van de eindgebruiker?’

Verrips-Zweistra, Heleen (2012) ‘ Wat zijn de ervaringen van de eindgebruiker ten aanzien van PAZIO en in hoeverre voldoet PAZIO aan de verwachtingen van de eindgebruiker?’.

[img] PDF
1MB
Abstract:Dit onderzoek test de gebruiksvriendelijkheid van PAZIO, (Patiëntgeoriënteerde Zorg Informatie Omgeving). PAZIO is een online elektronisch gezondheidsportaal waarin verschillende diensten op het gebied van e-health en disease management zijn samengevoegd. De centrale vraag in deze these is: ‘Wat zijn de ervaringen van de eindgebruiker ten aanzien van PAZIO en in hoeverre voldoet PAZIO aan de verwachtingen van de eindgebruiker?’ De achtereenvolgende hoofdstukken gaan allereerst in op wat PAZIO is. Vervolgens worden de methoden, resultaten, aanbevelingen op basis van de resultaten en de conclusie behandeld. De achtereenvolgende hoofdstukken gaan allereerst in op de methoden. De onderzoeker heeft de PAZIO website doorlopen en een cognitive walktrough toepast, aan de hand daarvan is een usabilitytest opgesteld. De respondenten hebben deze usabilitytest uitgevoerd, deze respondenten zijn fictieve participanten, die een goede afspiegeling vormen van de werkelijke onderzoeksgroep. De usabilitytest geeft inzicht in de omgang van de eindgebruiker met een e-health toepassing. Op basis van de uitkomsten van de usabilitytest kunnen de volgende conclusies worden getrokken. De eerste belangrijke conclusie die uit de resultaten naar voren kwam is, dat vier van de vijf respondenten gebruik zouden maken van PAZIO, de motieven van de respondenten lopen uiteen. De belangrijkste motieven die door het merendeel van de respondenten aangegeven worden zijn de diensten: ‘ afspraak-online’ en ‘ consult-online’. De tweede belangrijke conclusie die getrokken kan worden geeft een antwoordt op het aansluiten van PAZIO op de behoeften van de eindgebruiker. Het merendeel van de respondenten vonden PAZIO volledig in de aanbieding van de diensten. Voor een enkele respondent zou uitbreiding van het aantal diensten gewenst zijn. De laatste conclusie gaat in op de kwaliteit van het online gezondheidsportaal, PAZIO, in termen van de bruikbaarheid van het systeem en de inhoud van PAZIO. Het merendeel van de respondent beoordeelde de kwaliteit van de inhoud en bruikbaarheid als positief, wel kwamen er verschillende problemen naar voren. Omdat het geen technische fouten zijn staan deze problemen de start van PAZIO niet in de weg. De belangrijkste aanbeveling voor PAZIO betreft de naar voren gekomen problemen bij het gebruik van PAZIO. Het is aanbevelingswaardig om deze problemen te verhelpen en nogmaals te testen bij de eindgebruikers, zowel zorgconsumenten en zorgprofessionals voordat PAZIO definitief van start kan gaan.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:77 psychology
Programme:Psychology BSc (56604)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/61620
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page