Marktonderzoek naar de Belgische markt van babyproducten

Hegeman, Tim (2012) Marktonderzoek naar de Belgische markt van babyproducten.

[img]
Preview
PDF
529kB
Abstract:In dit rapport wordt de huidige situatie op de Belgische markt voor babyproducten uitgewerkt. De informatie komt voornamelijk voort uit een aantal interviews met invloedrijke personen die al jaren werkzaam zijn in de Belgische markt voor babyproducten. Daarnaast is deskresearch gebruikt om de grote lijnen van de markt in kaart te brengen. In deze markt zijn 5 afzetkanalen te onderscheiden, te weten: • Ketens • Kleine zelfstandige speciaalzaken • ‘Gemengde branche’ • Tweedehands markt • Webshops Hierbij zijn de tweedehands markt en de webshops de laatste jaren erg gegroeid. De webshops komen vooral uit Nederland omdat er in België een grotere weerstand bestaat tegen deze manier van verkopen. Belgen vinden het face-to-face contact erg belangrijk omdat dit vertrouwen opwekt. In België vormen de geboortelijsten ook een grote bron van inkomsten. De geboortelijst is een lijst die bij een babywinkel wordt neergelegd door de desbetreffende (toekomstige) ouders waarop alle geschenken staan die zij graag zouden willen ontvangen. Dit fenomeen is in buurlanden onbekend maar in België niet meer weg te denken uit de markt voor babyproducten. Doordat Prémaman op dit moment te koop staat, is het waarschijnlijk dat de markt drastisch gaat veranderen. Prémaman is met 131 vestigingen een erg grote speler in de markt. De vraag is wat er nu gaat gebeuren met deze vestigingen. Worden ze overgenomen door concurrenten? Of kan Prémaman een doorstart maken? Dit alles biedt kansen voor zowel winkeliers als nieuwe toetreders. Ook de leveranciers zitten in een moeilijke positie. Dit heeft allemaal te maken met de webshops. Webshops kunnen namelijk de producten tegen een lagere prijs aanbieden omdat ze geen pand nodig om deze producten te showen. Winkeliers zetten hierom de leveranciers vaak onder druk om niet aan webshops te leveren. Aangezien de winkeliers de grootste klanten zijn, hebben zij een goede onderhandelingspositie en moeten leveranciers hier wel aan toe geven. Dreambaby (Colruyt groep) heeft zich de laatste opgewerkt tot een toonaangevende speler in de markt. De verwachting is ook dat zij de komende jaren de dienst uit gaan maken, met Baby 2000 op een goede tweede plaats.
Item Type:Essay (Bachelor)
Clients:
NKVK
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:85 business administration, organizational science
Programme:Business Administration BSc (56834)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/61856
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page