University of Twente Student Theses

Login

Alle topclubs uit de Eredivisie hebben hun “eigen Arena”: hoe zien de strategieën in het voetbal eruit en welke gevolgen heeft dat voor het spelersbeleid?

Sleiderink, Wouter (2012) Alle topclubs uit de Eredivisie hebben hun “eigen Arena”: hoe zien de strategieën in het voetbal eruit en welke gevolgen heeft dat voor het spelersbeleid?

[img] PDF
2MB
Abstract:Dit rapport gaat in op de beantwoording van de volgende onderzoeksvraag: “Welke gevolgen heeft de keuze van een bepaalde strategie, met betrekking tot het spelersbeleid, voor een BVO in Nederland? Allereerst is onderzocht in hoeverre er sprake is van een strategie bij de vijf topclubs in Nederland met behulp van het raamwerk van Hambrick & Fredrickson. De 5 dimensies die zij onderscheiden worden uitvoerig beschreven in de context van de voetbalorganisaties. Vervolgens worden de strategieën getypeerd op basis van de 3 ondernemingsstrategieën volgens Miles & Snow. Zij onderscheiden de ‘Defender’, die voornamelijk opleidt, de ‘Prospector’, die voornamelijk koopt, en de ‘Analyzer’, een mix van beiden. Na een uitvoerig bronnenonderzoek van onder andere jaarverslagen kunnen de strategieën van de vijf topclubs als volgt worden gezien op het spectrum van Miles & Snow. ‘Defending’ Analyzer ‘Prospecting’ Analyzer Feyenoord AFC Ajax PSV Eindhoven AZ Alkmaar FC Twente Strategie ‘True’ Analyzer Figuur 1 Strategieën voetbalclubs op spectrum van Miles & Snow Daarna volgt de statistische analyse van de 2 hypotheses die betrekking hebben op het aankoopbeleid van de clubs. De belangrijkste uitkomsten zijn dat beide hypotheses verworpen zijn na de statistische analyse. Er is geen aanleiding gevonden om te stellen dat: - ‘Defenders’ spelers kopen met een gemiddeld lagere leeftijd dan ‘Prospectors’ - ‘Prospectors’ gemiddeld een hogere prijs betalen voor een speler dan ‘Defenders’. Toch heeft het onderzoek van de statistieken wel geleid tot enkele andere inzichten, zoals de invloed van de tijd op het HRM-beleid van de clubs. Doordat de statistieken moeilijk te onderzoeken waren, mede door een wijziging in het HRM-beleid van clubs of tegenstrijdige resultaten bij een verwachte strategie, is er vervolgens nog een klein onderzoek gedaan met de aanname dat de hypotheses wél juist zijn. Hier komt een nieuwe schets van de strategieën van de clubs uit, die het gemiddelde van de afgelopen 7 seizoenen beschrijft. Als laatst wordt er nog het woord gegeven aan voormalig Manager Algemene Zaken bij FC Twente, Jan van Halst. Hij identificeert onder andere externe factoren, zoals maatschappelijke druk en verantwoording aan de media, die invloed op je strategische beleid kunnen hebben. Daarnaast bevestigt hij met eigen ervaringen nog eens de uitkomsten van het bronnenonderzoek. In dit hoofdstuk komen er ook nog recente voorbeelden van interviews met de technisch directeuren van de topclubs naar voren om de strategische instrumenten concreter te maken.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:85 business administration, organizational science
Programme:Business Administration BSc (56834)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/62130
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page