Resilience in geval van een catastrophic loss van een distributiecentrum: business continuity planning voor Technische Unie

Hafkenscheid, Rogier (2012) Resilience in geval van een catastrophic loss van een distributiecentrum: business continuity planning voor Technische Unie.

[img]
Preview
PDF
2MB
Abstract:Voor veel organisaties wordt risicomanagement steeds belangrijker. Binnen het risicomanagement is resilience (weerbaarheid) van de organisatie een belangrijk onderwerp. Regelmatig vindt ergens in de wereld wel een kleine of grotere ramp plaats, waarbij niet alleen mensen, maar ook organisaties worden getroffen. Wanneer een organisatie wordt getroffen door een dergelijke Catastrophic Loss, is het in het belang van de organisatie zo snel mogelijk weer te kunnen voldoen aan de vraag van de klant. In opdracht van Technische Unie, een technische groothandel op de Nederlandse markt voor bedrijven en instellingen wordt in dit onderzoek bijgedragen aan het beantwoorden van de volgende vraag: Hoe kan Technische Unie in het geval van een Catastrophic Loss van Distributiecentrum Alphen, de goederenstromen, het order picken en de distributie van conveyable artikelen (of een deel daarvan) verplaatsen naar Distributiecentrum Strijen en binnen één week weer een servicegraad 80% bereiken? Ten eerste is in dit onderzoek aan de hand van beschikbare literatuur over Business Continuity Management beschreven hoe een Business Continuity Plan voor een distributiecentrum kan worden ontworpen. Het Business Continuity Planning proces bestaat uit de stappen (1) Business Impact Analysis, (2) Strategy selection, (3) Develop plan en (4) Maintenance and testing (Hiles, 2007). Daarnaast worden aan de hand van beschikbare literatuur prestatie-indicatoren gegeven voor de validatie van het ontworpen Business Continuity Plan (het plan) voor een distributiecentrum (de inhoud van het plan). Vervolgens is aan de hand van het Business Continuity Planning proces een eerste stap gezet voor de ontwikkeling van een Business Continuity Plan voor het geval van een Catastrophic Loss van Distributiecentrum Alphen. In het vervolg van dit onderzoek is bepaald of, en op welke wijze het mogelijk is de artikelen die nodig zijn voor het bereiken van een servicegraad van 80% op te slaan in Distributiecentrum Strijen. Er is bepaald dat 23.243 artikelen (uit het assortiment van 92.407 artikelen geschikt voor opslag in Distributiecentrum Strijen) uit het assortiment van Technische Unie benodigd zijn voor het bereiken van een servicegraad van 81,3%. Vervolgens is, gezien de verschillen tussen de distributiecentra, onderzocht hoeveel opslagcapaciteit benodigd is voor de opslag van deze artikelen en welke opslaglocaties in Distributiecentrum Strijen aanwezig zijn. Voor vier opties op het vlak van opslag van artikelen in Distributiecentrum Strijen is bepaald of deze voldoen aan de randvoorwaarden van dit onderzoek. Voor deze opties is daarnaast bepaald het mogelijk is een servicegraad van 80% te bereiken. Geconcludeerd wordt dat het mogelijk is om deze artikelen op te slaan in Distributiecentrum Strijen, mits (a) er gebruik gemaakt wordt van kleinere locaties dan de locaties die aanwezig zijn in Strijen, (b) er minder courante artikelen uit Strijen gesaneerd worden om meer ruimte te maken of (c) binnenlengtegebieden PVC opnieuw ingedeeld worden om ruimte te maken. Met dit onderzoek is nu bepaald dat voldoende artikelen kunnen worden opgeslagen in Distributiecentrum Strijen om een servicegraad van 80% te bereiken. Het ontwerp van een Business Continuity Plan, door de goederenstromen, het order picken en de distributie naar Distributiecentrum Strijen te verplaatsen, in het geval van een Catastrophic Loss van Distributiecentrum Alphen (het alternatief “de goederenstroom via Distributiecentrum Strijen laten lopen”, lijkt in eerste instantie dus mogelijk. De potentie van het alternatief “de goederenstroom via Distributiecentrum Strijen laten lopen” op andere vlakken dan opslagcapaciteit (onder andere: personeel, apparatuur, ICT) is nu echter nog niet onderzocht. Met de aanbevelingen en de methode uit dit onderzoek kan Technische Unie nu de ontwikkeling van het Business Continuity Plan voortzetten.
Item Type:Essay (Bachelor)
Clients:
Technische Unie
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:85 business administration, organizational science
Programme:Business Administration BSc (56834)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/62169
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page