Competitor analysis and market entry mode decision

Kocks, T. (2011) Competitor analysis and market entry mode decision.

[img]
Preview
PDF
5MB
Abstract:Het voor u liggende bachelor script behandelt de meest geschikte market entry mode keuze voor het MK software bedrijf Sigmax. Sigmax is gevestigd in Enschede en is primair bezig met het ontwikkelen van software voor handheld computers in de B2B en B2G context. Daarnaast is er in dit verslag ook naar de competitie in Duitsland gekeken. De uiteindelijke keuze is gebaseerd op Root’s market entry mode model, dat geworteld is in de productie context. Echter is dit model significant veranderd om het voor de service context toepasbaar te maken. Het nieuwe model kijkt naar de interne factoren international experience, product factors, en resource commitment, en naar de externe factoren target country market factors, target country environmental factors, network relationships, en home country factors. Bergen & Peteraf’s model is gebruikt om naar Duitse concurrenten te kijken. Aan de hand van de scores die aan een concurrent aan de variabelen market commonality (de gelijkheid van de vraag/behoefte, aan die twee concurrenten proberen te voldoen) en resource similarity (de gelijkheid van technologie/resources tussen twee concurrenten) worden toegekend, onderscheidt dit model de concurrenten in de drie verschillende categorieën directe concurrenten, indirecte concurrenten, en potentiële concurrenten. In totaal zijn 38 Duitse concurrenten geïdentificeerd, waarvan 26 directe concurrenten, en 12 potentiele concurrenten. De meeste concurrenten (32) zijn MKBs en hebben minder dan 100 medewerkers. Voor het management is extra een Excel bestand meegegeven, waar meer informatie over de individuele concurrenten in te zien is. Qua market entry mode is dit onderzoek op Equity Joint Venture (EJV) als de meest geschikte entry mode uitgekomen. Het betreden van de Duitse markt met een equity entry mode (sole – of joint venture) heeft bepaalde voordelen vergeleken met export of licensing. Zo worden equity modes of entry bijvoorbeeld door het uitgebreide aanbod aan financiële ondersteuning (voor het opbouwen van een nieuwe rechtsvorm) in Duitsland bevoordeeld. Ook resulteert het opereren met een Duitse rechtsvorm voor meer handelszekerheden voor zowel de klant als ook de leverancier. Daarnaast rechtvaardigt de enorme grootte van de Duitse markt (ongeveer zes keer groter dan de Nederlandse markt, de grootste markt binnen Europa) de relatief hoge kosten die geassocieerd worden met equity entry modes, omdat deze entry modes de hoge potentie van deze markt het best kunnen exploiteren. Verder zijn er marketing voordelen. Duitsers zijn qua cultuur eerder geneigd om zaken met zelfde landslieden te doen. Een imago als Duits bedrijf zou daarom erg behulpzaam zijn. Bovendien profiteren equity modes van het feit, dat hun relatief hoog risico in deze case door een aantal factoren (hoog differentiatievermogen, relatief laag cultureel verschil, etc.) wordt verzacht. De keuze is uiteindelijk op EJV gevallen, omdat financiële resources en internationale ervaring op dit moment schaars zijn. Ook al mocht men de Duitse markt eerst met export betreden om zo voorlopige ervaring te verzamelen, zo ben ik overtuigd, dat het voor de lange termijn noodzakelijk is, om de Duitse markt met een Duitse rechtsvorm te benaderen.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:85 business administration, organizational science
Programme:Business Administration BSc (56834)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/62283
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page