University of Twente Student Theses
Schooltv-weekjournaal in het basisonderwijs
Beestman, L.J. (2012) Schooltv-weekjournaal in het basisonderwijs.
![]() |
PDF
443kB |
Abstract: | Schooltv-weekjournaal is een actualiteitenprogramma voor de groepen 7 en 8 van het basisonderwijs. Dit programma wordt door 75% van de Nederlandse basisscholen bekeken, maar van deze scholen maakt slechts 2% gebruik van het bijbehorende lesmateriaal (DUO Market Research, 2011). De beweegredenen voor het inzetten van dit televisieprogramma in het onderwijs worden in dit onderzoek onderzocht. Hiervoor zijn op twee Nederlandse basisscholen waar beperkt gebruik wordt gemaakt van het bijbehorende lesmateriaal observaties van en interviews met leerkrachten en leerlingen afgenomen. Op deze manier is getracht een beeld te vormen over het gebruik van Schooltv-weekjournaal. Resultaten laten zien dat de scholen Schooltv-weekjournaal inzetten in het onderwijs omdat het programma een leuke manier is van de leerlingen bewust te maken van het nieuws van de wereld. Daarbij bleek dat de leerkrachten tevreden zijn over de manier waarop zij het programma inzetten in het onderwijs. Over de mogelijkheden van bijbehorende lesprogramma’s die Schooltv aanbiedt zijn de leerkrachten niet goed op de hoogte. Deze onbekendheid vormt samen met een overvol lesprogramma en de kosten, redenen voor de beperkte inzet van de bijbehorende lesmaterialen |
Item Type: | Essay (Bachelor) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 81 education, teaching |
Programme: | Educational Science BSc (56613) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/62385 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page