University of Twente Student Theses
ICT en leerprestaties - Een systematische review naar de invloed van ICT op leerprestaties in exacte vakken in het voortgezet onderwijs
Rüther, Katja (2012) ICT en leerprestaties - Een systematische review naar de invloed van ICT op leerprestaties in exacte vakken in het voortgezet onderwijs.
PDF
807kB |
Abstract: | In deze reviewstudie werd onderzocht in welke mate recente wetenschappelijke studies inzichten leveren in (1) de directe invloed van ICT op leerprestaties in de exacte vakken in het voortgezet onderwijs en (2) in variabelen die de effectiviteit van ICT op leerprestaties beïnvloeden. De onderzoeksmethode is gebaseerd op de uitvoering van systematische reviews volgens Petticrew en Roberts (2006). Uit de bevindingen blijkt dat de grote meerderheid van de studies positieve effecten van ICT als instructiemiddel op leerprestaties gevonden heeft. Echter, er zijn indicaties voor differentiële effecten ten aanzien van het geslacht en het prestatievermogen van leerlingen. Verder kunnen factoren met betrekking tot de implementatie van ICT op school- en klasniveau de effectiviteit van ICT op leerprestaties mede beinvloeden. Ook specifieke instructiekenmerken van de e-learningomgevingen zelf zijn van invloed op de leerprestaties. Meer wetenschappelijk onderzoek is wenselijk om duidelijkere inzichten in mogelijke invloedsvariabelen te verkrijgen. |
Item Type: | Essay (Bachelor) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 81 education, teaching |
Programme: | Educational Science BSc (56613) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/62402 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page