University of Twente Student Theses

Login

Modellering van het effect van een Friction Modifier op booggeluid

Visser, J. (2012) Modellering van het effect van een Friction Modifier op booggeluid.

Full text not available from this repository.

Full Text Status:Access to this publication is restricted
Abstract:Booggeluid is een hoog, piepend of krakend geluid dat voorkomt als treinen door bogen of wissels rijden. Het geluid is erg hinderlijk voor omwonenden, temeer daar geluidsdrukken tot 100dB(A) kunnen ontstaan. Om de aanwezigheid van booggeluid te verminderen of te voorkomen wordt een proef uitgevoerd met treingebonden applicatie van een Friction Modifier (FM). Friction Modifiers passen de wrijvingseigenschappen van een contact aan. Een literatuurstudie naar de werking van deze FM’s toont aan dat een aanmerkelijke booggeluidreductie haalbaar is. Uit de bronnen blijkt dat de werkzame stof in een FM een vast smeermiddel is. Onder invloed van de passerende treinen mengt dit vaste smeermiddel zich met de bestaande oxidelaag en aanwezige vervuiling. Deze laag wordt ook wel het derde contactlichaam genoemd. Het derde contactlichaam krijgt zo een lagere afschuifsterkte, waardoor de wrijvingscoëfficiënt in het contact afneemt. Tevens krijgt het contact een positieve wrijvingskarakteristiek. Omdat booggeluid een wrijvingsgeïnduceerd proces is, wordt de hoeveelheid booggeluid op deze manier beïnvloed. De invloed van FM op de adhesie op het spoor is daarnaast gevalideerd met verschillende metingen. Om goed onderzoek te doen naar het effect van treingebonden toediening is in een boog een vaste meetpost geplaatst. Daarbij is het noodzakelijk onderscheid te kunnen maken tussen de passages met en zonder booggeluid. Hiervoor is een criterium opgesteld dat dit onderscheid kan maken aan de hand van de gemeten geluidsspectra in tertsbanden. Uit de gemeten data blijkt dat geen booggeluid voorkomt tijdens regen. De invloed van de relatieve luchtvochtigheid is moeilijker te bepalen, wel blijkt dat het percentage passages bij booggeluid beduidend lager is als de relatieve luchtvochtigheid hoger is dan 90%. Met behulp van de literatuurstudie is een model opgesteld dat de wrijvingscoëfficiënt voorspelt aan de hand van de opgebrachte hoeveelheid FM. De voorspelde waarde vormt de input voor een functie die het percentage passages dat booggeluid produceert voorspelt. Het model neemt de invloed van regen en de relatieve luchtvochtigheid mee in de voorspelling. Met een rekenvoorbeeld uit de pilot is de werking van het model gedemonstreerd. De voorspelling van het model komt daarbij goed overeen met de gemeten waarde voor de wrijvingscoëfficiënt.
Item Type:Internship Report (Master)
Clients:
DeltaRail
Faculty:ET: Engineering Technology
Subject:52 mechanical engineering
Programme:Mechanical Engineering MSc (60439)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/62515
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page