University of Twente Student Theses

Login

Hoe filières ontstaan en hoe ze gereduceerd kunnen worden : problems in all different shapes

Lindenhovius, J. (2012) Hoe filières ontstaan en hoe ze gereduceerd kunnen worden : problems in all different shapes.

[img] PDF
486kB
Abstract:In dit onderzoek is een antwoord verkregen op de volgende vraag: Hoe inzicht te krijgen in het ontstaan en de omvang van filières en hoe ze te reduceren? Filières zijn verschillende vormen waarin producten kunnen voorkomen. Elk product heeft in ieder geval één filière, namelijk de gangbare vorm van dat product (deze filière bevat onder andere welke EAN-codes het product heeft en met hoeveel producten ze per doos verpakt zitten). Naast producten met één filière zijn er ook producten met twee of meer filières. Vaak betekent het in dit soort gevallen dat één filière de vorm heeft waarop de klanten bestellen en de fabrieken leveren, terwijl de andere (of andere twee) ‘stilstaan’. Met stilstaan wordt bedoeld dat deze producten één keer in het distributiecentrum worden geplaatst en daar nooit meer van hun plaats komen. Naast het feit dat deze filières plek in het distributiecentrum innemen gaan ze ook met veel onnodige kosten en ontevreden klanten gepaard. De onnodige kosten worden gemaakt doordat het distributiecentrum niet in het beheer van L’Oréal is. De filières zorgen of aan de ene kant voor het overschrijden van het gereserveerde aantal palletplaatsen of aan de andere kant zou L’Oréal het met minder palletplaatsen af kunnen. De ontevreden klanten komen vooral doordat er in sommige gevallen een bestelling niet geleverd kan worden terwijl de producten dan wel in een andere filière, aanwezig zijn. Soditra is de eigenaar van het distributiecentrum en werkt met een ander ERP-systeem dan het ERP-systeem van L’Oréal. Als gevolg hiervan communiceren beide systemen niet goed met elkaar. Het probleem dat hierdoor ontstaat, is dat het voor L’Oréal niet duidelijk is hoeveel filières er zijn en waarom ze zijn aangemaakt. Met de realisatie van deze opdracht is het mogelijk geworden om de filières (en de redenen van ontstaan) inzichtelijk te krijgen. Om de problemen van het hebben van filières op te kunnen lossen is er aan de hand van de Excel sheet die dagelijks vanuit het distributiecentrum naar L’Oréal wordt gestuurd een analyse gemaakt. Uit deze analyse komt naar voren dat L’Oréal over ongeveer 4100 filières beschikt, waarvan er 250 onnodig zijn. Dit betekent dat het aantal palletplaatsen met meer dan 250 plaatsen gereduceerd kan worden. De reden dat er meer palletplaatsen dan filières gereduceerd kan worden is omdat, er ‘stilstaande’ filières bekend zijn die meer dan één palletplaats innemen. Naast het inzichtelijk maken van de huidige filières geeft de analyse ook aan wanneer er een nieuwe filière is aangemaakt. Hierdoor is het voor L’Oréal mogelijk om adequaat te kunnen reageren op nieuw gecreëerde filières. Met een tweede analyse zijn de redenen van het ontstaan van filières inzichtelijk gemaakt. Aan de hand van deze analyse zijn er verschillende scenario’s opgesteld hoe de filières het beste opgeruimd kunnen worden. Één van de scenario’s is bijvoorbeeld dat de filière gemarkeerd wordt dat hij alleen via de detaillijn verstuurd kan worden. Dit is mogelijk in de gevallen dat het product ten eerste via de detaillijn verkocht wordt en ten tweede de informatie van de kleinere verpakking wel klopt. Met deze analyse kan er per filière bepaald worden welke handeling het voordeligst is om hem op te kunnen ruimen. Als laatste is het met de analyses mogelijk gemaakt om iedereen van de logistieke afdeling bewust te maken van het bestaan en het ontstaan van filières. Dit inzicht heeft ertoe geleid dat het ontstaan van filières is gereduceerd. Waar er in augustus nog 18 nieuwe filières waren gecreëerd zijn dat er in september nog maar drie en ik oktober is er geen nieuwe filière meer gecreëerd. Als conclusie van dit onderzoek mag gesteld worden dat er met het opruimen van overbodige filières een besparing van +/-5000 euro per maand gerealiseerd kan worden. Deze besparing is gebaseerd op het verminderen van het aantal palletplaatsen bij de externe partij Soditra. Naast het reduceren van de kosten zou de klanttevredenheid ook verbeterd kunnen worden doordat nu alle producten die op voorraad liggen ook daadwerkelijk geleverd kunnen worden.
Item Type:Essay (Bachelor)
Clients:
L’Oréal Benelux, Hoofddorp, Nederland
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:85 business administration, organizational science
Programme:Business Administration BSc (56834)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/62531
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page