University of Twente Student Theses

Login

Een marktonderzoek naar de groeimogelijkheden van een onafhankelijk meetbedrijf in de metaalbranche

Noeverman, H.M. (2011) Een marktonderzoek naar de groeimogelijkheden van een onafhankelijk meetbedrijf in de metaalbranche.

[img] PDF
1MB
Abstract:Dit rapport inventariseert de groeimogelijkheden van Dijk Consult en laat zien waar zich interessante marken bevinden, welke klantwaarde Dijk Consult hier kan bieden en hoe deze klantwaarde vervolgens gecommuniceerd kan worden. De markten waarin Dijk Consult haar diensten verkoopt zijn de metaalproductenindustrie en de machine-industrie. Een groot deel van de bedrijven in deze sectoren maakt nog geen gebruik van de diensten van Dijk Consult, dus er zijn groeimogelijkheden. Klanten van Dijk Consult blijken zelf te verkopen in diverse afzetmarkten. Twee belangrijke markten waar klanten aan leveren zijn de maritieme/offshore sector en de vliegtuigindustrie. Naast de markten waar Dijk Consult momenteel al actief is, is er ook geïnventariseerd welke nieuwe markten interessant zijn voor Dijk Consult. De verzekeringsmarkt blijkt interessant te zijn: Dijk Consult kan hier waarde toevoegen met haar taxaties en onafhankelijke keuringen. Ook de transportmarkt is een potentiële markt voor Dijk Consult; onafhankelijke keuringen kunnen de klanten van transporteurs zekerheid bieden en daarmee waardevol zijn voor de transporteurs zelf. Uit de inventarisatie blijkt dat de leasemarkt geen mogelijkheden biedt. Met een aantal interviews is de klantwaarde bij bestaande klanten onderzocht. De bestaande klanten zijn tevreden met de dienstverlening van Dijk Consult en noemen de onafhankelijkheid van de meetrapporten het belangrijkste aspect van de klantwaarde. Verder worden de expertise van Dijk Consult op geometrisch gebied en de adviezen met betrekking tot aankoop als waardevol gezien. Om er achter te komen wat potentiële klanten in de metaalbranche belangrijk vinden en hoe zij hun processen zonder Dijk Consult uitvoeren, zijn een aantal interviews gehouden met medewerkers van potentiële klanten. Hieruit kwam naar voren dat men de diensten die Dijk Consult aanbiedt waardevol vindt. Men maakt op dit moment echter gebruik van alternatieven waar men ook tevreden mee is, waaronder interne oplossingen en diensten van onderhoudsbedrijven. Om meer afnamekeuringen, aankoopkeuringen en machine-inspecties te verkopen in de bestaande markt, zal daarom duidelijk moeten worden gemaakt welke voordelen de diensten van Dijk Consult hebben ten opzichte van de alternatieven. Om meer taxaties te verkopen moet vooral gekeken worden naar verzekeraars, omdat zij hier opdracht toe geven. Om de groeimogelijkheden daadwerkelijk te benutten, is er tevens een marketingcommunicatieplan geschreven. Bij de communicatie van klantwaarde naar potentiële klanten is persoonlijke verkoop op dit moment erg belangrijk. Deze methode past goed bij een bedrijf in de zakelijke dienstverlening zoals Dijk Consult en zal zeker moeten worden voortgezet. Om een grotere groep potentiële klanten aan te spreken zal direct marketing ingezet moeten worden. Dit betekent onder meer dat er een doelgroepafhankelijke folder wordt gestuurd naar potentiële klanten, met het aanbod van Dijk Consult. De doelgroepen die in eerste instantie benaderd kunnen worden zijn bedrijven in de verspanende industrie (waaronder de vliegtuigindustrie en de maritieme sector), verzekeraars en transporteurs. In de communicatieboodschap moet beter duidelijk worden gemaakt welke voordelen de diensten van Dijk Consult bieden ten opzichte van concurrerende diensten. Het is verder raadzaam om bij de promotie meer gebruik te maken van de positieve ervaringen van bestaande klanten, door deze bijvoorbeeld op de website en in brochures op te nemen. Bovendien kunnen meer tastbare bewijzen in de promotiefolders, zoals foto's van uitrusting en medewerkers, de diensten tastbaarder maken.
Item Type:Essay (Bachelor)
Clients:
Dijk Consult, Nederland
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:85 business administration, organizational science
Programme:Business Administration BSc (56834)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/62617
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page