University of Twente Student Theses

Login

Twitterende wijkagenten en de beleving van burgers : Een onderzoek naar de effecten van een twitterende wijkagent

Veltman, L. (2011) Twitterende wijkagenten en de beleving van burgers : Een onderzoek naar de effecten van een twitterende wijkagent.

[img] PDF
4MB
Abstract:Achtergrond Een bekend begrip binnen de Nederlandse politie is gebiedsgebonden politiezorg. Binnen de gebiedsgebonden politiezorg streeft men er naar om in een afgebakend gebied zo goed mogelijk in de lokale maatschappij te integreren. De politie probeert daarbij de onderlinge afstand tussen de politie en burgers te verkleinen, burgers meer bij het politiewerk te betrekken en meer met hen samen te werken. Men streeft er daarbij naar om een relatie met hen op te bouwen. Vanuit dit perspectief is een belangrijke rol weggelegd voor de wijkagent. De wijkagent vervult een schakelfunctie tussen de politieorganisatie en burgers. Om deze rol zo goed mogelijk te vervullen is het belangrijk dat hij of zij bekend is onder het publiek, zichtbaar en makkelijk te bereiken. Burgers willen daarentegen zelf ook betrokken worden bij de politie en het politiewerk. Men wil door de politie worden behandeld als partner. Tegenwoordig probeert de politie aan de hand van verschillende initiatieven dan ook om burgers meer bij de politie en het politiewerk te betrekken. Bekende voorbeelden zijn Burgernet, SMS alert, Amber alert en sinds kort ook Twitter. Terugkomend op de burgers is het echter opmerkelijk dat zij zich de laatste jaren onveiliger zijn gaan voelen in de eigen leefomgeving, maar ook dat zij steeds minder positief zijn gaan oordelen over het functioneren van de politie (Lammers, 2004; IVM, 2009). Doel van het onderzoek Regiopolitie Groningen werkt sinds november 2009 met twitterende wijkagenten. Overeenkomstig de uitgangspunten van gebiedsgebonden politiezorg probeert men middels een directe verbinding tussen burgers en wijkagenten de afstand tussen de politie en burgers te verkleinen. Een directe en snelle onderlinge verbinding moet burgers een veilig gevoel geven, maar ook interactie stimuleren. Daarnaast laat men via Twitter, aan de hand van transparante communicatie, zien wat men als politie zoal onderneemt ten behoeve van de veiligheid en leefbaarheid van de wijk. Burgers moeten hierdoor een beter beeld krijgen van de politie. De politie kan echter niet alle problemen alleen aanpakken, men is mede afhankelijk van de hulp van burgers. Via Twitter probeert Regiopolitie Groningen burgers meer te betrekken bij de politie en het politiewerk. Burgers worden hierdoor steeds meer aangewend als partner. Kortom, het delen van informatie met burgers en het betrekken van burgers bij de politie en het politiewerk moet hun beeld ten aanzien van de politie en hun veiligheidsbeleving in positieve zin beïnvloeden, maar burgers ook meer mogelijkheden geven om te participeren in het veiligheidsdomein. Op basis van bovenstaande wil Regiopolitie Groningen dan ook weten of twitterende wijkagenten van positieve invloed zijn op burgers hun veiligheidsbeleving, beeld ten aanzien van de politie en zelfredzaamheid.
Item Type:Essay (Master)
Clients:
Politie Groningen, Groningen, Nederland
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:88 social and public administration
Programme:Public Administration MSc (60020)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/62809
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page