University of Twente Student Theses

Login

Van kosten tot resultaat

Jonker, A. (2012) Van kosten tot resultaat.

[img] PDF
1MB
Abstract:In dit onderzoeksrapport wordt onderzocht hoe Techvisie Personeelsdiensten haar bedrijfsresultaten kan verbeteren door management informatie beschikbaar te maken. Probleem: Techvisie Personeelsdiensten heeft, zoals veel uitzendbureaus, sinds 2009 haar omzet en winst voor belasting zien verminderen. Dit probleem is een algemene tendens in de gehele uitzendmarkt. De omzet is afgenomen, het aantal uitzenduren is afgenomen en het tarief is gedaald. Dit terwijl de grootste kostenpost voor een uitzendbureau, de loonsom van de uitzendkracht, de afgelopen jaren is toegenomen. Het wordt steeds belangrijker om te focussen op de meest winstgevende klanten en sectoren. Methode: Om het probleem te ontleden, wordt gebruik gemaakt van de ABP (Algemeen Bedrijfskundige Probleemaanpak). Het theoretisch kader vormt een gefundeerde basis waarmee alternatieven voor het besturingsmodel, winstgevendheid en kostenallocatie modellen gegenereerd worden. Vervolgens is de oplossing welke het beste aansluit bij de situatie van Techvisie Personeelsdiensten gekozen voor elk van de drie onderwerpen. Oplossing: Alvorens er een oplossing gevonden kan worden voor het probleem, moet er eerst bekend zijn waar het probleem exact ligt. Welke klanten zijn winstgevend of verliesgevend? En in welke mate? Een management informatie systeem dat gekoppeld is aan de boekhouding geeft blijvend antwoord op deze vragen. Met de antwoorden kan het management van Techvisie Personeelsdiensten de onderneming sturen. Conclusie: Het management informatie systeem is gekoppeld aan de boekhouding en vereist een handeling van de afdeling administratie in Excel. Deze handeling wordt wekelijks gedaan, wat betekent dat wekelijks de management informatie wordt ververst. Sturingparameters gedefinieerd door interviews en de balanced scorecard geven de huidige staat van een vestiging weer. Door middel van cockpit diagrammen wordt ook een verwachting door het management neergelegd. Zodat in één oogopslag te zien is in welke mate doelen behaald worden. Zowel sectoren als klanten kunnen met elkaar vergeleken worden. Tevens wordt de klant spreiding weergeven zodat het risico met het huidige klantenbestand geanalyseerd kan worden. Verder onderzoek: De balanced scorecard zou organisatie breed uitgebreid kunnen worden. Er kan dan een strategische routekaart voor de organisatie geïmplementeerd worden. Dit maakt de organisatie doelen bekend en maakt de sturing parameters meetbaar. Een KPI (Key Performance Indicator) analyse zou voor Techvisie belangrijke sturing parameters voor de gehele organisatie teweeg brengen. Hierbij kan gedachten worden aan bijvoorbeeld sturing parameters voor huisvesting. Huisvesting is een hele belangrijke (en grote) kostenpost voor uitzend organisaties die buitenlands personeel uitzenden.
Item Type:Essay (Bachelor)
Clients:
Techvisie, Nederland
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:85 business administration, organizational science
Programme:Industrial Engineering and Management BSc (56994)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/63031
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page